Enligt en undersökning som bryggerijätten Carlsberg och analysföretaget Nielsen nyligen genomförde har svenskarnas konsumtion av alkoholfri öl ökat kraftigt under 2018.

Mellan januari och september såldes i handeln och på restauranger elva miljoner liter alkoholfri öl. Det är mer än vad som såldes under hela 2017. Och på Uppsalas barer har man märkt av det ökade intresset för brygder som inte berusar.

Lukas Paulsson är pubchef på Västmanlands-Dala nation. Han säger sig ha märkt en tydlig ökning i efterfrågan på alkoholfri öl under de senaste åren.

– Jag var pubchef under en period för två år sedan också. Då hade vi två sorters alkoholfri öl – nu har vi fem. Så både utbudet och intresset har ökat, vilket jag tycker är positivt.

Lukas Paulsson tror att ökningen kan bero på att fler uppskattar ölen för dess smak, och inte som ett berusningsmedel.

– Det kan vara personer som vill gå ut för att äta och dricka öl, men som inte vill bli fulla. De dricker ölen för smakens skull.

Malin Hessel är bartender på O'Connors i Uppsala. Även hon bekräftar bilden av en större efterfrågan på alkoholfri öl. Dessutom upplever hon det som att intresset för drinkar utan alkohol har blivit större. Hon har också sett praktiska fördelar med att ha alkoholfria ölalternativ på menyn:

– Ibland har jag erbjudit alkoholfri öl till personer som varit för förfriskade, vilket har varit uppskattat.