Trängseln i cykelställen väntas minska mot slutet av året, när fler platser tas i bruk. Vid invigningen av Resecentrum i december beräknas över 1 000 fler cykelplatser än i dag stå färdiga, om tidsplanen håller. Nästa vår kan ytterligare några hundra platser anläggas i närheten av södra entrén, från Bangårdsgatan. De sedan länge planerade parkeringshusen för cyklar, nära gamla stationshuset, blir enligt kommunen verklighet, men oklart när.
Totalt beräknas Resecentrum få omkring 6 000 cykelplatser, inklusive p-husen, när utbyggnaden är färdig. På stationsområdet fanns tidigare mellan 3 000 och 4 000 platser.
Men cyklisterna är inte ensamma i kampen om utrymme. Ända sedan planerna för storbygget tog form, för tjugo år sedan, har dragkampen om ytorna pågått. SJ, Banverket (nuvarande Trafikverket), Upplands lokaltrafik, taxiåkare, butiksägare, pendlare, fastighetsägare och byggbolag – alla vill få del av utrymmet. Kommunens uppgift har varit att väga samman behoven och ge plats för mindre röststarka grupper – som cyklister och vanliga resenärer.
– Utmaningen har varit att få plats med så många cykelparkeringar som möjligt på den begränsade ytan, samtidigt som utformningen ska bli attraktiv och inte ge ett ödsligt intryck, säger landskapsarkitekt Mattias Nordström vid White Arkitekter i Uppsala, som svarat för utformningen av Resecentrum.
– Ordning, struktur och helhetsmiljö har varit viktigt i planeringen. Särskilt på västra sidan handlar det om mycket stora ytor. Då behövs en uppdelning i mindre kvarter för att besökare ska kunna orientera sig. Häckar och träd är en del av lösningen. Ingen vill att första intrycket av Uppsala ska vara en öppen yta, stor som flera stadskvarter, säger han.
Cykelparkeringarna har under byggtiden flyttats runt i området, men börjar nu hamna på sina permanenta platser. Fortfarande råder dock osäkerhet om när vissa parkeringar kan tas i bruk, särskilt på den östra sidan, och ännu återstår provisoriska lösningar.
Kommunens projektledare Catharina Danckwardt-Lillieström har kontoret fullt med kartor över området. Hennes arbete påminner om ett stort läggspel, med olika byggnadsarbeten som pågår samtidigt över hela området och kräver utrymme.
– Just nu arbetar vi med torgytan framför Godsmagasinet, som får plats för omkring 600 parkerade cyklar. Arbetet ska vara klart i juni. Då flyttas cyklarna från den södra temporära parkeringen, som sedan görs i ordning, säger Catharina Danckwardt-Lillieström.
Ingen vet med säkerhet om cykelplatserna kommer att räcka eller var cyklisterna till sist väljer att ställa sina tvåhjulingar. Blir den södra spårentrén vid Strandbodgatan en succé kan trycket på de platserna bli högt – såvida inte cyklisterna ogillar att tvingas gå en sträcka till plattformarna och i stället väljer platserna vid Centralpassagen. Cykelvärdarna har i dagarna återinförts i Uppsalas stadskärna och finns nu även på Resecentrums västra sida.
– De ska framför allt skapa utrymme, genom att till exempel resa upp cyklar som ramlat omkull. De kan hänvisa till lediga platser och kommer också att lappa cyklar som är uppenbart felparkerade, berättar Daniel Fritz vid kommunens gatu- och trafikkontor.
Enligt kontoret har förra årets insatser resulterat i en minskning av felparkerade cyklar med över 30 procent. Nyligen lappades cyklar som misstänks vara övergivna på Resecentrum. Efter fyra veckor omhändertas de som står kvar med lappen orörd.