Surfplattor sjÀlvklara i mÄnga förskolors vardag

Digitala verktyg Àr sedan tvÄ Är tillbaka en del av lÀroplanen. I Uppsala finns det nu en surfplatta pÄ tre förskolebarn. Vissa förÀldrar Àr oroliga över den utökade skÀrmtiden, berÀttar förskollÀraren Jenny Blomgren.

Ett projekt som förskolebarnen pÄ Von Bahr fÄr arbeta med Àr att animera monster som de ritar pÄ en projicerad skogsmiljö.

Ett projekt som förskolebarnen pÄ Von Bahr fÄr arbeta med Àr att animera monster som de ritar pÄ en projicerad skogsmiljö.

Foto: Andreas Sjölin

Uppsala2021-11-19 12:00

Sedan 1 juli 2019 Ă€r digitala verktyg obligatoriskt i förskolan. UNT skrev dĂ„ om oro frĂ„n sĂ„vĂ€l förĂ€ldrar som experter eftersom man menade att det saknas forskning om hur smĂ„ barn pĂ„verkas av skĂ€rmar. Det kom ocksĂ„ kritik mot att lĂ€roplanen Ă€r alldeles för vag kring hur man ska jobba med skĂ€rmar, vilket gör att det Ă€r upp till varje förskola. 

 PĂ„ Von Bahrs förskola i Uppsala Ă€r skĂ€rmar i dag en sjĂ€lvklar del i undervisningen.

– Det Ă€r ett vĂ€ldigt bra komplement i undervisningen. Vi kan förĂ€ndra vĂ„ra lĂ€rmiljöer via projektioner, för att utmana barnen i undervisningen. Barnen kan ocksĂ„ sjĂ€lva dokumentera med foto och film, berĂ€ttar Jenny Blomgren, förskollĂ€rare pĂ„ Von Bahrs förskola.

PÄ Von Bahr förskolan Àr digitala verktyg en sjÀlvklar del i undervisningen
PÄ Von Bahr förskolan Àr digitala verktyg en sjÀlvklar del i undervisningen

Förskolan har ett rum tillĂ€gnat digitala verktyg som kallas dramarummet. Ett projekt som pĂ„gĂ„r just nu Ă€r att barnen fĂ„r mĂ„la olika monster pĂ„ vĂ€ggen. Och med hjĂ€lp av en animeringsapp kommer monstren "till liv" och kan blinka och le, barnen kan ocksĂ„ spela in egna ljud. 

Med hjÀlp av en animeringsapp kommer monstren till liv. "Med digitala verktyg fÄr barnen uppleva fler dimensioner", sÀger Jenny Blomgren.
Med hjÀlp av en animeringsapp kommer monstren till liv. "Med digitala verktyg fÄr barnen uppleva fler dimensioner", sÀger Jenny Blomgren.

– Barnen tycker att det Ă€r spĂ€nnande att se monstren börja leva, i stĂ€llet för att bara rita ett monster pĂ„ ett vitt papper. Med digitala verktyg fĂ„r barnen uppleva fler dimensioner, sĂ€ger Jenny Blomgren.

I förskolornas digitaliseringsarbete arbetas det ocksĂ„ med programmering. PĂ„ Von Bahr förskolan sker det bland annat med "Bi-botar". Programmeringsroboten ser ut som ett bi och har knappar pĂ„ ryggen. NĂ€r barnen trycker pĂ„ knapparna Ă„ker bi-boten framĂ„t, bakĂ„t eller Ă„t sidorna. Det Ă€r ett sĂ€tt att förberedda förskolebarnen för programmering i grundskolan. 

Lina El Boussettaoui tycker Dramarummet Àr spÀnnande.
Lina El Boussettaoui tycker Dramarummet Àr spÀnnande.

Men sker arbetet med digitala verktyg pÄ bekostnad av nÄgot annat?

– Nej, det Ă€r ett komplement. NĂ€r vi gĂ„r i skogen exempelvis fĂ„r barnen filma och fota vĂ€xter och trĂ€d. Men de samlar ocksĂ„ in vĂ€xter, kottar och pinnar. 

Vad tycker förÀldrarna om de digitala verktygen?

– Det Ă€r vĂ€ldigt olika. Vissa förĂ€ldrar Ă€r oroliga över skĂ€rmtiden, att barnen sitter mycket med paddan hemma och att det blir Ă€nnu mer tid pĂ„ förskolan. Men nĂ€r de fĂ„r höra att vi skapar och producerar saker brukar de fĂ„ en positivare instĂ€llning.

Bianka Gorniok fÄr hjÀlp av Jenny Blomgren att anvÀnda iPaden.
Bianka Gorniok fÄr hjÀlp av Jenny Blomgren att anvÀnda iPaden.

Men lÄngt ifrÄn alla förskolor Àr lika digitala som von Bahrs förskola. Alla har inte samma förutsÀttningar att arbeta digitalt, uppger Jan Aili, chef för den kommunala förskolan i Uppsala.

– Vissa förskolor anammar det jĂ€ttefort och för andra tar det mer tid. Det kan vara skolor som tidigare inte har arbetat sĂ„ mycket med digitala verktyg och de Ă€r lite försiktigare, sĂ€ger Jan Aili.

Vad finns det för hinder?

– Praktiska sĂ„som trĂ„dlös tĂ€ckning pĂ„ förskolegĂ„rdar. Sedan behöver vi stĂ€rka förmĂ„gan att leda digitalisering i hela vĂ„r organisation, alla ledare behöver bli bĂ€ttre pĂ„ att driva den hĂ€r frĂ„gan.

Vad gör ni för att minska digitaliseringsklyftan bland förskolorna?

– Bland annat nĂ€tverkstrĂ€ffar och olika förtbildningsinsatser. PĂ„ nĂ€tverkstrĂ€ffar kan förskolorna inspirera varandra. Sedan gĂ€ller det att alla rektorer kompetensutvecklas.

Finns det risk att förskolorna anvÀnder skÀrmar som barnvakter?

– Det Ă€r inte meningen att plattorna ska vara barnvakter till barnen eller till för att konsumera. De ska vara till för att barnen ska producera och skapa innehĂ„ll.

Ett projekt som förskolebarnen pÄ Von Bahr fÄr arbeta med Àr att animera monster som de ritar pÄ en projicerad skogsmiljö.
Ett projekt som förskolebarnen pÄ Von Bahr fÄr arbeta med Àr att animera monster som de ritar pÄ en projicerad skogsmiljö.

I Uppsalas förskolor gĂ„r det 7 500 barn och det finns 2 500 surfplattor. Enligt Jan Aili finns det inte siffror pĂ„ vad de digitala verktygen kostat att köpa in.

Digitalisering förskolan

Den 1 juli 2019 började en ny lĂ€roplan att gĂ€lla. I den stĂ„r det att digitala verktyg ska vara del av undervisningen pĂ„ förskolorna. 

Det Ă€r upp till varje enskild förskola hur det arbetas med digitaliseringen. Det kan vara plattor men Ă€ven datorer, projiceringar och programmeringsrobotar. 

I Uppsala kommun finns det 2 500 plattor fördelat pĂ„ 7 500 förskoleelever. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!