– Uppsala är en svår restaurangstad. På sommaren vill alla äta runt ån och på vintern vill folk vara närmare stationen. Så det är svårt att få gäster året runt, säger Brazer Bozlak, vd för Urban Italian Group.
Han går runt i byggdammet på det som varit Klang Markets lokal på Gamla Torget. Brazer Bozlaks restaurangkoncept Basta kommer att öppna i lokalen i november och han ligger i startgroparna för att sätta sin egen prägel på inredningen.
Under onsdagen visar Brazer Bozlak projektledaren Steve Bates hur baren ska dras medan tre byggnadsarbetare sätter igång med den nya utformningen av lokalen.
– Vi har hållit span på Uppsala i många år för att öppna en italiensk restaurang här. Men det är först nu med det här läget som det kändes rätt, genuint med utsikt över Domkyrkan. Man vill inte vara på gågatan och vara för kommersiell, men man vill ändå ha ett centralt läge, säger vd:n.
Vad är det för fel på att vara på gågatan?
– Om man är borta från det kommersiella har man större möjlighet att skapa en egen destination. Man kommer hit för att man vill hit inte bara för att man går förbi.
Målgruppen är familjer, personer som är ute och shoppar och aw-gäster.
– Vi vill ha en bred publik. Man ska både kunna gå in och hämta en pizza och ta hem eller sitta en helkväll och äta trerättersmiddag. Prismässigt ligger vi i mitten, en pizza och en öl för 250 kronor, säger Brazer Bozlak.
I en tid när butiksdöden sprider sig och många restauranger efter pandemi och lågkonjunktur tvingas stänga, expanderar alltså Urban Italian Group. År 2017 öppnade de deras första restaurang i Falun och när de nu öppnar Basta på Gamla Torget i november blir det deras tionde restaurang i Sverige. Motsvarande italienska koncept med pizza, pasta och antipasti i mellanpris-klassen finns exempelvis i Stockholm där Basta ligger ovanpå Åhléns City.
Enligt projektledaren Steve Bates, som varit med och byggt flera av Urban Italian Groups restauranger, är framgångsreceptet är att man satsar på bra personal.
– Personalen gör hela skillnaden. Ofta betalar restauranger för dåligt och då får de inte den bästa personalen som kan skapa den där känslan som gör att gäster vill komma tillbaka, säger Steve Bates.
De kommer nu att anställa 30 personer på heltid året runt och är öppna för att anställa delar av den personal som förlorade sina jobb när Klang Market gick i konkurs.
– Det öppnas mycket nya restauranger i stadskärnor nu när många butiker inte överlever, men det är tydligt vilka som kommer tvingas stänga, vilka som bara kommer gå runt och vilka det kommer att kunna gå riktigt bra för, säger Brazer Brozlak.
Vid sidan av bra personal är det bra råvaror, hög kvalitet på matlagningen och att få en hel upplevelse på restaurangen, inte bara mat som är nycklarna till framgång enligt Brazer Brozlak.
– Dagens gäster går det inte att lura, de söker en upplevelse, mat kan de laga själva. I dag finns det ett stort utbud men det saknas ett bra utbud av restaurangmat. Kroggästerna i dag är kräsnare än någonsin.
I Uppsala finns det redan många italienska krogar, hur ser du på konkurrensen?
– Vi gillar att det finns många italienska restauranger i Uppsala, det är ett tecken på att Uppsalaborna gillar italienskt. Jag tror på konkurrens, vi sporrar varandra och får fler att vilja äta ute.