40 års debatt om nya E 4
40 års debatt och åtta långa mil. Nya E 4 genom Uppland är bland de längsta långbänkarna i Uppsalapolitiken. Och trots byggstart är striden kring vägen ännu inte avslutad.
Till det kommer en hotad fladdermuskoloni i Vendelsjön, bäckröding i Husbybäcken och en järnvägstunnel i Gamla Uppsala som tvingat fram nya prövningar av bygget. På kuppen födde vägen ett nytt politiskt parti, Stoppa E 4 väst, som röstades in i fullmäktige.
Och trots att jättebygget nyligen startat så är tvisterna kring vägen inte slut. EU-domstolen granskar nu den rättsliga hanteringen av ärendet. Får de klagande rätt så väntar stora skadeståndskrav.
Stakades ut redan 1958
Tidigare i höst kunde UNT berätta om dåvarande vägmästaren Arne Persson, som 1958 på Fullerö gärde stakade ut de första punkterna för en ny motorväg.
Hans chef påpekade att det inte var någon brådska: "Vägen kommer inte att byggas förrän om tio år." Chefen fick inte rätt, den gången. När tio år passerat låg hela motorvägsbygget längst ned i malpåsen. Andra vägar ansågs viktigare.
Åsikterna om en ny E 4 blev mest ett ämne för kaffeborden de närmaste 30 åren. Först mot slutet av 80-talet hade ärendet väckts till liv så pass att Vägverket fick ett utredningsuppdrag för en ny E 4 utanför Uppsala.
1991 presenterade Vägverket de tre huvudalternativen västlig dragning, östlig dragning och ett mellanting. De följande tio åren kantades av delbeslut och överklaganden, medan de många inblandade från och till bytte ståndpunkt. I slutskedet sköts hela projektet upp på grund av av pengabrist.
Rosengren tog första spadtaget
Först i slutet av 2001 fick bygget klartecken av regeringen och 9 september i år tog näringsminister Björn Rosengren det första spadtaget. År 2007 ska hela vägsträckan mellan Uppsala och Mehedeby invigas, är det tänkt. Då har nästan 50 år gått sedan Arne Perssons chef konstaterade att det här bygget är inget som brådskar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!