I en lokal i Boländerna håller elsparkcykeluppstickaren Ryde Sweden AB på att plocka upp 800 nya cyklar, direktlevererade från Kina.
– Uppsala är en favoritstad. Det har gått riktigt bra för oss här och därför satsar vi på att ge Uppsalaborna nya, fräscha cyklar, säger Seth Egenberg som är företagets Sverigechef.
En annan anledning att han gillar Uppsala är kommunens generösa regler när det gäller hur stort antal cyklar som de olika elsparkcykelföretagen får ha. Det finns nämligen ingen övre gräns.
– Vi kommer att ta hit ytterligare ett antal, exakt hur många vill jag inte säga men det blir över tusen i alla fall.
Det råder febril aktivitet både inne i lokalen och på den stora asfaltsytan utanför.
De gamla cyklarna ska gås igenom, putsas upp och skickas till Västerås och Linköping.
– Varje elsparkcykel ska kvalitetssäkras, både de gamla och de nya, berättar Robert Inde som gör sin första dag på jobbet som kommun- och pr-ansvarig på Ryde.
Sin första dag gör även Viktorija Saka, den enda tjejen som syns i det stora grabbgäng som drar cyklarna fram och tillbaka, laddar batterier och testar ringklockor.
– Det ska bli kul att jobba här, säger hon.
Visserligen har elsparkcyklar rullat även vintertid men man kan räkna med att användarna mångdubblas under sommarhalvåret liksom den ständiga debatten om felparkerade fordon.
– Vi använder oss av AI för att komma åt felparkerare, berättar Seth Egenberg.
När man parkerar sin cykel måste man skicka in en bild. AI avgör om man ställt sig på ett korrekt sätt och om inte får man först en varning och sen böter.