Våren är här – liksom elsparkcyklarna

Solen lyser och vårvärmen är alls inget skämt, utan på riktigt denna första aprildag. Och med värmen väcks elsparkcyklarna ur sin vinterdvala – till mångas glädje och andras förtret.

"Vi gör allt själva och kan därför hålla låga priser", säger Seth Egenberg och strålar stolt bakom solglasögonen. Vid sin sida har han Robert Inde och Viktorija Saka.

"Vi gör allt själva och kan därför hålla låga priser", säger Seth Egenberg och strålar stolt bakom solglasögonen. Vid sin sida har han Robert Inde och Viktorija Saka.

Foto: Ylva Liljeholm

Uppsala2025-04-01 20:00

I en lokal i Boländerna håller elsparkcykeluppstickaren Ryde Sweden AB på att plocka upp 800 nya cyklar, direktlevererade från Kina.

– Uppsala är en favoritstad. Det har gått riktigt bra för oss här och därför satsar vi på att ge Uppsalaborna nya, fräscha cyklar, säger Seth Egenberg som är företagets Sverigechef.

En annan anledning att han gillar Uppsala är kommunens generösa regler när det gäller hur stort antal cyklar som de olika elsparkcykelföretagen får ha. Det finns nämligen ingen övre gräns. 

– Vi kommer att ta hit ytterligare ett antal, exakt hur många vill jag inte säga men det blir över tusen i alla fall.

Det råder febril aktivitet både inne i lokalen och på den stora asfaltsytan utanför.

undefined
Seth Egenberg gillar Uppsala. Affärerna har gått strålande här och i år finns ett konkurrerande bolag mindre att tampas med. "Men konkurrens är bra, det håller oss på tårna", säger Seth Egenberg.

De gamla cyklarna ska gås igenom, putsas upp och skickas till Västerås och Linköping.

– Varje elsparkcykel ska kvalitetssäkras, både de gamla och de nya, berättar Robert Inde som gör sin första dag på jobbet som kommun- och pr-ansvarig på Ryde. 

Sin första dag gör även Viktorija Saka, den enda tjejen som syns i det stora grabbgäng som drar cyklarna fram och tillbaka, laddar batterier och testar ringklockor.

– Det ska bli kul att jobba här, säger hon.

Visserligen har elsparkcyklar rullat även vintertid men man kan räkna med att användarna mångdubblas under sommarhalvåret liksom den ständiga debatten om felparkerade fordon.

undefined
Ryde Sweden AB har cirka 35 anställda i Uppsala varav ett 20-tal arbetar året runt och resten under säsong. I hela landet har man drygt 250 anställda.

– Vi använder oss av AI för att komma åt felparkerare, berättar Seth Egenberg. 

När man parkerar sin cykel måste man skicka in en bild. AI avgör om man ställt sig på ett korrekt sätt och om inte får man först en varning och sen böter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!