Akademiska sjukhuset ska bli ödmjukare
De Àr skickliga, men saknar ödmjukhet. Det Àr ett omdöme om Akademiska sjukhuset i Uppsala som delas av mÄnga utanför huset, enligt en nyligen genomförd undersökning.Nu ska sjukhuset försöka stÀrka sitt varumÀrke genom att Àndra attityd.
â Nu nĂ€r Huddinge sjukhus och Karolinska sjukhuset gĂ„r samman som ett stort universitetssjukhus ökar konkurrensen. Vi mĂ„ste bli det attraktivaste sjukhuset för kunder utanför vĂ„rt landsting. Ădmjukhet, skicklighet och lĂ„ngsiktighet Ă€r viktiga mĂ„l för oss, sĂ€ger sjukhusdirektör Erik Hemmingsson.
JÀmför med Ikea
Akademiska sjukhusets försÀljning av vÄrd till andra landsting utgör en tredjedel av intÀkterna, eller 1,3 miljarder kronor.
â Det faktum att ett av landets minsta landsting Ă€ger ett av landets största sjukhus gör oss utsatta.
âOm Sörmland och VĂ€stmanland beslutar sig för att handla upp Thoraxkirurgin nĂ„gon annanstans har vi inte rĂ„d att behĂ„lla den pĂ„ Akademiska, sĂ€ger Erik Hemmingsson.
Han talar om varumÀrket Akademiska och jÀmför med Ikea. Tanken Àr att skapa en kÀnsla av att sjukhuset Àr unikt för de kunder som ska göra sina val av var vÄrden ska upphandlas.
â Precis som Ikea Ă€r unikt för kunder som ska handla möbler.
Ris och ros
Nu ska hela personalstyrkan pÄ 8700 personer göras medveten om att det ocksÄ finns en negativ syn pÄ deras arbetsplats. I dagarna skickas en interntidning ut till samtliga anstÀllda, dÀr flera utomstÄende tyckare har intervjuats. De ger ros, men ocksÄ vÀldigt mycket ris.
En primÀrvÄrdschef i Uppsala tycker till exempel att kontakterna mellan sjukhuset och primÀrvÄrden fungerar uselt och att sjukhusets personal pratar illa om primÀrvÄrden.
â Vi tror att mĂ„nga kommer att bli förbannade nĂ€r de lĂ€ser den hĂ€r lilla tidningen och sĂ€ga att det dĂ€r Ă€r fel. Men det Ă€r bara bra, för dĂ„ kan vi börja prata om det, sĂ€ger Erik Hemmingsson.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!