Alkoholkontroller görs oftast på dagen

Uppsalapolisen gör flest alkoholkontroller på dagtid, trots att andelen rattfulla i trafiken då är som lägst. Över hela landet arbetar polisen på liknande sätt.- Polisens arbete är alltför inriktat på statistiska mål, till exempel att utföra så många alkotester som möjligt, säger polisforskaren Stefan Holgersson.

Uppsala2009-08-03 06:00
I vintras beslöt trafikpolisen i Uppsala län att övergå till mer faktabaserade arbetsmetoder vid trafikkontroller. Man ska till exempel finnas på plats där statistiken visar att många kör för fort eller kör rattfulla.

I det dokument som styr Uppsalapolisens trafiksäkerhetsarbete står att 22 procent av alla förare som ertappats med för mycket alkohol i utandningsluften under 2008 hade fångats in i kontroller som genomförts klockan 9-12.
Drygt en femtedel av de totalt 800 personer som greps för rattonykterhet i Uppsala län togs alltså in under dessa förmiddagstimmar.
"Det indikerar att rattfylleriet är högre inom denna tidsperiod än övriga", lyder Uppsalapolisens slutsats.

Men det är fel. Att 22 procent av alla som greps åkte fast klockan 9-12 beror helt enkelt på att överlägset flest förare togs in för alkotest just under dessa timmar. Av statistik från Rikspolisstyrelsen framgår att sannolikheten att Uppsalapolisen ska fånga en rattfyllerist är drygt tre gånger större om alkotestet utförs kl 00-06 jämfört med kl 9-12.
Trots det genomförs mindre än en tiondel av alla alkoholtester kl 00-06, en tidsperiod då andelen rattfyllerister i Uppsalatrafiken alltså är som störst.

Bilden är likartad i resten av landet, enligt en utredning från 2007 som gjorts av bland andra polisforskaren Stefan Holgersson. Av rapporten, som finansierats av Vägverket, framgår att de flesta utandningsprov i riket tas på förmiddagar då risken för alkoholrelaterade trafikolyckor är som minst. Dessutom är det vanligt att polisen inte utför kontroller på vägsträckor där rattfyllerister förekommit i upprepade trafikolyckor.
- Polisarbetet styrs i huvudsak av de kvantitativa målen, det vill säga antalet kontroller. Var och när dessa kontroller utförs har en perifer betydelse, menar Stefan Holgersson.

Så här säger ett polisbefäl i undersökningen:
"Vi ställer oss på platser där vi har störst möjlighet att få många blås. Om vi får en rattfyllerist så är det bra, men det kommer i andra hand. Dessutom så påverkar det antal blås negativt."
En orsak till att en mindre andel alkotester görs nattetid är givetvis att få poliser är i tjänst då. Det har Stefan Holgersson förståelse för men han menar att det handlar om prioriteringar.
- Fler dör och skadas allvarligt i trafiken än på grund av våldsbrott utomhus. Därför finns det skäl att polisens trafikkontroller prioriteras annorlunda än vad som sker i dag.
FAKTA

Under 2008 tog Uppsalapolisen 100 565 alkoholutandningsprov på fordonsförare i länet. Klockan 00-06 gjordes 7 880 prov. 177 av dessa eller 2,25 procent var positiva, det vill säga påvisade rattonykterhet.
Klockan 09-15 utfördes 41 855 prov. 274 stycken eller 0,65 procent var positiva.
Varje år omkommer cirka 125 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor. Var femte dödsolycka är alkoholrelaterad och andelen alkoholrelaterade olyckor är ökande.
Källor: Rikspolisstyrelsen, Vägverket samt rapporten "Polisens sätt att genomföra och redovisa LAU-tester" av Stefan Holgersson mfl.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om