Snuskiga toaletter, inga duschdraperier i omklädningsrummen, eller stökigt i matsalen. Arbetsmiljön i skolan engagerar eleverna, det säger alla UNT träffar, elever som rektorer. Men hur skolorna lyckas ta hand om engagemanget varierar, och sätten att göra det är olika.
Två tredjedelar av Uppsala kommuns grundskolor saknar aktiva elevskyddsombud i årskurserna 7 till 9. Det berättade UNT på måndagen. Kvarngärdesskolan är en av de skolor som faktiskt följer lagen och har en elev med titeln elevskyddsombud som går skyddsronder med skolledningen.
– Det är väldigt bra och gör så att vi får information av ledningen och att vi elever kan föra fram synpunkter om arbetsmiljön till dem. Och arbetsmiljön är viktig, alla ska ha likvärdig arbetsmiljö, lärare som elever, säger Maximilian Vendel, sjundeklassare och ordförande i skolans elevkår.
Och arbetsmiljön på Kvarngärdesskolan är bra.
– Det är tyst och fräscht, maten är god och matsalen trevlig och så långt jag känner till är eleverna nöjda.
I UNT i måndags uppgav Åsa Wiberg, skolområdeschef på Uppsala kommun, att en förklaring till bristen på elevskyddsombud är att det inte är helt enkelt at få elever att ställa upp. Men det förstår inte Maximilian Vendel.
– I så fall får man göra mer för att uppmuntra eleverna till det, för det här är väldigt viktigt, säger han.
På skolan finns en lång tradition av att ta med eleverna i arbetsmiljöarbetet. Och engagemanget är stort bland barnen, inte minst i de yngre åldrarna, berättar rektor Gunilla Söderberg.
– Det är inte min uppfattning att det är svårt att engagera eleverna. Tvärt om skulle jag säga att om det är något som engagerar dem så är det deras arbetsmiljö. Och det blir bättre om man låter dem vara med, eleverna ser saker som inte vi ser, säger Gunilla Söderberg.
På Gottsundaskolan radar eleverna upp exempel på förbättringar som elever varit med och drivit fram, en tjejtoalett, nya bänkar, speglar och färgval till väggarna, bland annat. Här har man inget elevskyddsombud.
– Jag sitter med i elevrådsstyrelsen och det fungerar jättebra med att vi driver sådan här frågor, säger Fatima Begum i 8 A.
Varken hon eller hennes klasskompisar Henrik Shadman och Helena Ihre känner sig lockad av att bli elevskyddsombud.
– Finns inte någon elev med stort engagemang för de här frågorna, är det kanske bättre för skolan att satsa på något annat än att jaga fram ett elevskyddsombud. Här fungerar det så bra ändå, säger Helena Ihre.