Alla vinnare av Guld M:en

Under måndagens mediedag delades Guld M:en ut, priser till Uppsalas bästa inom kommunikation, marknadsföring och reklam.

Matilda Mielind.

Matilda Mielind.

Foto: Michaela Hasanovic

Uppsala2014-03-03 10:14

Galastämning rådde när de nominerade till de olika priserna presenterades på storbildsskärm i Konserthuset. Det mest ärofyllda priset, Årets marknadsförare, tilldelades Welcome Uppsala som enligt juryn varit en ypperlig ambassadör för Uppsala och visat att Uppsala är en stad att räkna med.

Guld M:en delades ut för tredje gången och i år delades även ett par nya priser ut. Bland annat utsågs Årets design som gick till Barber & babes för sin grafiska profil som juryn tyckte var ”nytänkande, fräsch och skönt kaxig”. 
– Det var inte alls väntat, men det är otroligt kul. Vi firade ett år i lördags så det här var det bästa priset vi kunde få, säger Matilda Mielind, grundare av Barber & babes, som tog emot priset.Vem som helst har haft möjlighet att nominera till de åtta olika priskategorierna och sedan har andra marknadsföreningar runt om i Sverige utsett finalister och vinnare, en metod som är ny för i år.
– Förut utsågs vinnarna i Stockholm och då var nog en stor budget avgörande. I år tror jag kreativiteten har fått ta större utrymme, vilket känns jättekul. Generellt sett hade vi väldigt starka finalister i år, säger Stina Andersson, ordförande för marknadsföreningen i Uppsala som stod för prisutdelningen.

Hon tycker att det gångna året generellt sett präglades av en stark framåtanda.
– Vi såg mycket mer digitala och virtuella kampanjer. Under förra året såg vi även att många låter det hända saker kring reklamen med exempelvis olika evenemang. Jag tror att det är viktigt med sådana här priser och enligt de signaler vi får verkar också branschen tycka det. Det finns prestige i att vinna, säger Stina Andersson. 

Alla vinnare av Guld M:en.

Årets annons: Tvåhjulsmästarna - för annonsen ”I vår värld är cykeln störst”.
Årets design: Barber & Babes - för sin grafiska profil.Årets digitala: Rådhuset - för sitt webbradioprogram.
Årets event: Relation - för SM-finalen i rally.
Årets Kajsa Varg: Johannes Rousseau - för Beautiful Uppsala.
Årets kampanj: IKEA Uppsala - för Fixa fritidsgården.
Årets kreativa: Matador kommunikation - för en annons åt Tvåhjulsmästarna.
Årets marknadsförare: Welcome Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om