Allergiförsäljning sköt i höjden

Uppsalaföretaget Phadias 450 anställda har all anledning att sträcka på sig. Mitt i rasande lågkonjunktur ser företaget ut att gå mot rekordvinst.

Magnus Lundberg

Magnus Lundberg

Foto:

Uppsala2009-01-16 07:02
Försäljningen av allergitester ökade med 30 procent i USA 2008, som nu är företagets största marknad.
- Det är en otrolig framgång, säger vd Magnus Lundberg.
För tio år sedan hade Phadia en nolltillväxt. Vinsterna var blygsamma, men genom offensiva satsningar i Japan och USA har trenden vänts, och det rejält. Årsredovisningen har ännu inte presenterats, men vd Magnus Lundberg kan berätta för UNT om Phadias rekordår:
Under 2008 omsatte företaget över tre miljarder kronor och hade en organisk tillväxt om 14 procent. Rörelsemarginalen ligger på över 30 procent.

Phadia har under förra året investerat 50 miljoner kronor i fabriken i Uppsala för att klara volymtillväxten, och vd Magnus Lundberg tror på liknande volymökningar och investeringar de kommande åren. 2008 tillverkades 100 miljoner allergitester på fabriken i Uppsala.
- Vi har blivit ett av de fem mest intressanta diagnostikföretagen i världen. Vi har vunnit pris i London som bästa private equity-företag. Framtiden ser verkligen ljus ut, säger han.

Phadia tillverkar allergitester och Japan har fram till 2008 varit den största marknaden. Företagets årsvinster har till stor del varit beroende av vädret under allergisäsongen i Japan. När cederträden blommar i mars och april insjuknar miljontals överkänsliga japaner.
- Om juli har varit varmt föregående år och våren blir soligt och blåsigt i Japan, då blir det mer pollen i luften och vi ökar vår försäljning med 200 miljoner kronor direkt.
Trots att vädret i Japan 2008 blev ogynnsamt för Phadia (men gynnsamt för japanerna), lyckades ändå företaget slå försäljningsrekord.
- Vi har haft 140 personer som åkt runt i primärvården i USA och informerat om våra allergitester. Det har gett resultat, försäljningen ökade med 30 procent och USA är nu vår största marknad. Ingen avmattning kunde ses i slutet av året, säger Magnus Lundberg.

Det har också hjälpt att Phadias allergitester numera rekommenderas i samband med astmadiagnoser i nya medicinska riktlinjer i USA, England och Japan.
Allergitesterna står för 85 procent av intäkterna, men nu satsar Phadia hårdare på att marknadsföra glutentester. Magnus Lundberg skräder inte orden.
- De kommer att revolutionera marknaden. I dag testas glutenöverkänslighet med provokationstester som tar lång tid och är komplicerade och besvärliga för kunderna. Med vår produkt får man svar med 99 procents säkerhet genom ett enkelt blodprov.

Dessutom satsar man på så kallade multiplexa tester, allergitester som kan avgöra cirka 100 allergier och överkänsligheter ur bara 20 mikroliter blod.
Hur förklarar du framgången?
- Vår förmåga att kommunicera. Vi har mycket bra kontakter inom primärvården i USA och vi satsar offensivt på marknadsföring, vilket gör att vi kan få ut information om våra produkter snabbt. Traditionellt har den amerikanska primärvården varit dålig på att testa för allergier, läkarna har suttit och gissat utgående från patienternas historik och berättelser. Nu börjar det beteendet att förändras, säger Magnus Lundberg.

Vad innebär det här för verksamheten i Uppsala?
- Just nu betyder det inte så mycket. Vi kommer att fortsätta att investera i fabriken i Uppsala och utöka volymerna, men det blir inte så många nyanställningar i dagsläget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om