Nina Mattsson är en av sjuksköterskorna vid larmcentralen som tillsammans med sina kolleger, ambulansdirigenter och sköterskor, oroar sig för effekterna av den snabba övergången från Medhelp till SOS Alarm.
- Vi har inget negativt att säga om SOS Alarm, det är beslutsfattarna som vi undrar om de förstår hur stor omställning det handlar om när det gäller såväl teknik som personal, säger Nina Mattsson.
För henne och kollegan Mia Andersson som är ambulansdirigent på Medhelp nu men tidigare har arbetat som ambulansdirigent på SOS Alarm under tio år, är det tydligt att det inte är utfört arbete som gjort att landstingen i Uppsala, Sörmland, Västmanland och Gotland, Fyrklövern kallad, valt att förhandla med SOS Alarm om att ta över ambulansdirigeringen från och med 15 november och 1,5 år framåt:
- Det handlar om tvister på nivåer ovanför själva verksamheten, säger Mia Andersson.
Som UNT flera gånger skrivit är det antalet samtal till ambulansdirigeringen som varit tvisteämnet. Upphandlingen som Medhelp vann talade om antal ärenden, det vill säga antal samtal som resulterat i att en ambulans larmats ut, cirka 95 000 per år i de fyra länen. Men antalet samtal som kopplades vidare från SOS Alarm till ambulansdirigeringen var, enligt Geir-Erik Hyvärinen kommunikationschef på Medhelp, flera hundra tusen flera årligen.
- Att varje inkommande samtal också genererar ett ibland stort antal följdsamtal är också sant, men det var inte det som gjorde att det krävdes betydligt mera personal än vad vi räknat med för att driva verksamheten dygnet runt, säger Geir-Erik Hyvärinen.
För Nina Mattsson, Mia Andersson och deras totalt omkring 70 kolleger på larmcentralerna i Västerås, Eskilstuna och Uppsala, är det inte deras egna jobb som riskeras när SOS Alarm tar över ambulansdirigeringen:
- Vi kommer inte att bli varslade om uppsägning, det finns andra tjänster inom koncernen som vi kan ta, säger Nina Mattsson.
Det är mera en oro för att patienter kan drabbas om tekniken för utlarmning av ambulanser inte hinner komma på plats innan överlämningen, och också för att det inte ska hinna rekryteras sjuksköterskor i tillräcklig omfattning till SOS Alarm.
- Enligt vår statistik i augusti gjordes en medicinsk bedömning av drygt 98 procent av samtalen inom 30 sekunder, säger Nina Mattsson som är en av de som svarar på samtalen till larmcentralen som nu ligger vägg i vägg med ambulansstationen vid Akademiska sjukhuset.
Enligt uppgift som Geir-Erik Hyvärinen fått från en person inom ambulanssjukvården i Stockholms län ska det under samma månad bara ha varit 26 procent av samtalen som lämnats till en sköterska inom SOS Alarm som också fått en medicinsk bedömning inom 30 sekunder:
- Officiell statistik för SOS Alarm motsvarande vår har jag inte fått fram, säger Geir-Erik Hyvärinen.
Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm, ställer sig frågande till uppgiften och kommenterar den inte. Däremot säger han att SOS Alarm kommer att klara att ta över ambulansdirigeringen från 15 november:
- Annars hade vi inte gått in i de förhandlingar som nu pågår mellan SOS Alarm och landstingen i Fyrklövern, säger Anders Klarström.