Ett växande Uppsala med nya stadsdelar och tätare trafik har skapat behov av ytterligare en ambulansstation. I dag utgår alla ambulanser i Uppsala från Akademiska sjukhuset. Därifrån kan det ta lång tid för en ambulans under utryckning att nå de yttre stadsdelarna eller E4, Östhammarsvägen, Salavägen och andra trafikleder.
Redan för tolv år sedan rapporterade UNT om planerna på en ny station i stadens östra delar, som komplement till stationen vid sjukhuset. Då placerades tillfälligt en ambulans i Gränby för att testa utryckningstider och framkomlighet österut och till omgivande landsbygd. Därefter har jakten på en lämplig placering pågått utan att något definitivt beslut fattats.
Fokus ligger nu på en markyta i Nyby, intill kommunens nya återvinningscentral vid Österleden som just nu är under uppbyggnad. Marken ägs av Uppsala kommun men kan komma att säljas till Region Uppsala, som har ansvar för ambulansverksamheten.
Nu har kommunens byggnadsnämnd beslutat att ta fram en detaljplan för en ny ambulansstation på platsen, samtidigt som projektet fått positivt förhandsbesked. Det är ingen garanti för att stationen blir verklighet men innebär ändå att kommunen ser goda möjligheter för verksamheten.
För ambulanssjukvården skulle en station i området innebära flera fördelar:
– Vi kommer att korta körtiderna österut från Uppsala men kommer också snabbare ut på E4 och Bärbyleden. Då får vi kortare körtider även mot norr och söder och mot exempelvis Stenhagen, säger Lasse Westman, avdelningschef för ambulansen i Uppsala.
Enligt regionen blir tidsvinsten med en ny station omkring fem minuter för en prio 1-utryckning till Björklinge, Vattholma och Storvreta. Även vid larm från exempelvis Stenhagen, Lindbacken och Knutby blir körtiden kortare.
Ännu återstår många beslut innan en ny station kan börja byggas. Region Uppsala arbetar fortfarande med en förstudie som ska ge besked om kostnaden och antalet fordon som placeras på stationen. Därefter krävs politiskt beslut i fullmäktige. Kommunens detaljplan väntas bli färdig om drygt två år, sedan krävs bland annat bygglov innan spaden sätts i marken. Skulle planerna överklagas dröjer det ännu längre.
Finns det risk att närboende störs av utryckningar från stationen?
– Visst kommer vi att märkas men medborgarna brukar vara ganska nöjda med att vi finns i närheten, säger Lasse Westman.