En möjlig orsak till minskningen är att de två senaste årens hårda vintrar kan ha lett till att antalet rådjur och vildsvin minskat.
– Men det finns för många parametrar och komplexa orsaker för att man ska kunna säga exakt vad det beror på, säger Lars Sävberger, verksamhetsledare på Nationella Viltolycksrådet.
I Uppsala län skedde under 2011 1 936 viltolyckor. Det kan jämföras med 2 162 under 2010. De allra flesta olyckorna skedde med rådjur. Och rådjursolyckor är inget som prioriteras av Trafikverket.
– Vårt primära mål är att få ner antalet svårt skadade och döda i trafiken. Och vi har inga speciella pengar avsatta just för viltolyckor. De åtgärderna måste prioriteras tillsammans med allt annat som höjer trafiksäkerheten, säger Anders Bodeberg, planerare på Trafikverket för Uppsala län.
En av de mer drabbade vägsträckorna i Uppsala län är riksväg 55 söder om Enköping vid Enköpings-Näs. Här skedde ett 60-tal olyckor under 2011, de flesta med rådjur men också en del med kronhjort och dovhjort. Men eftersom Trafikverkets databas endast innehåller olyckor med allvarliga personskador eller dödsfall finns dessa viltolyckor inte med i deras underlag för trafiksäkerhetsarbetet.
– Det är klart att det orsakar samhället stora kostnader. Och ett förslag skulle ju kunna vara att försäkringsbolagen sponsrar Trafikverket för att genomföra åtgärder på en sådan här vägsträcka, säger Anders Bodeberg.
Det är heller inte enkelt att hitta åtgärder för att förhindra olyckorna. De möjligheter som finns är viltstängsel, att ordna övergångar, undergångar eller signalsystem för att skrämma viltet. Men då hindrar man djurens möjligheter att röra sig i landskapet. Det finns heller ingen forskning som visar att viltstängsel minskar det totala antalet viltolyckor eller om man bara flyttar viltets rörelsemönster, och därmed olyckorna till andra platser.
Viltolycksrådet har också släppt iphone-app-en viltolycka som informerar om var det hänt viltolyckor. Genom den kan man få en ljudsignal från telefonen när man passerar platser där det hänt tre eller fler viltolyckor. På så sätt hoppas man att trafikanterna ska bli mer försiktiga.
– Ska man få ner olyckorna kan man inte bara vänta på att andra ska göra någonting. Som trafikant måste man anpassa sin hastighet efter de förhållanden som råder. Och Sverige är ett land där det finns mycket vilt, säger Lars Sävberger.