Apoteket AB får miljonvite

En produkt som syns några sekunder i ett filmklipp på Youtube kostar Apoteket AB en miljon kronor. Detta enligt ett beslut av förvaltningsrätten i Uppsala.

Uppsala2012-11-05 19:34

Företag som säljer mediciner måste enligt lag tydligt ange att produkten är ett läkemedel. Dessutom ska det finnas en text i eller på förpackningen där konsumenten uppmanas att ta del av produktinformationen.
Det hade Apoteket AB slarvat med vid några tillfällen under 2011. Följden blev att Läkemedelsverket i Uppsala hotade med viten, en straffavgift, på en miljon kronor om saken upprepades.

Trots viteshotet hände samma sak igen. Läkemedelsverket noterade att Apoteket AB lagt ut en film på Youtube med reklam för läkemedlet Iberogast. Även den här gången saknades uppmaningen till kunderna att läsa informationen om produkten.

Läkemedelsverket vände sig till förvaltningsrätten och krävde att vitet på en miljon kronor skulle dömas ut. Apoteket AB invände att det handlade om ett kort filmklipp där den kritiserade produkten bara visades under några sekunder. För de övriga läkemedel som förekom i reklamfilmen fanns den begärda informationen med.

Filmen på Youtube hade bara visats 1 034 gånger och därmed tyckte Apoteket AB att en straffavgift på en miljon kronor var alldeles för högt.
Förvaltningsrätten menar att det ska till mycket starka skäl för att ett vite ska krympas, i annat fall skulle viteshotet förlora sin effekt. Det medför att domstolen fastställer vitesbeloppet till en miljon kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om