Årets företagare hyllar lagarbetet

Annica Högström utsĂ„gs till Ă„rets kvinnliga företagare i Uppsala 2000. Tretton Ă„r senare var det dags för en Ă€nnu finare utmĂ€rkelse – men det handlar om en lagseger, sĂ€ger hon.

Annica Högström.

Annica Högström.

Foto: Michaela Hasanovic

Uppsala2013-05-18 15:02

Annica Högström har haft ett hektiskt dygn efter priset som Ärets företagare i Uppsala, som delades ut vid företagargalan pÄ Uppsala slott i torsdags. Gratulationerna till heminredningsföretaget Himla AB:s vd har strömmat in och fortsÀtter att strömma in nÀr UNT Àr pÄ plats i outletbutiken i LibrobÀck, dÀr företagsledningen ocksÄ sitter.
– Vi Ă€r fortfarande lite i ett lyckorus. Visst var vi lite favorittippade, men man kan aldrig ta nĂ„got för givet. SĂ„hĂ€r i efterhand slog det mig att detta faktiskt var nĂ„got som vi haft i bakhuvudet som ett mĂ„l, sĂ€ger Annica Högström.

Hon sĂ€ger ”vi”, för Ă€ven om priset gick till henne personligen ser hon utmĂ€rkelsen som en seger för hela arbetslaget, sĂ€ger hon.
– Det handlar om ett grupparbete. Mitt fokus ligger pĂ„ produkten och varumĂ€rket, medan andra bitar som affĂ€rs- och webbutveckling sköts av kollegerna.

Juryns motivering prisade bland annat ett entreprenörskap med ”stĂ€ndiga anpassningar till marknadens förĂ€ndringar och ett stĂ€ndigt sökande efter nya marknadsmöjligheter”. Det stĂ€mmer, tycker Annica Högström, men det centrala Ă€r trots allt inte att hĂ€nga med i marknadens skiftande trender.
– Det viktigaste Ă€r att produkten blir bra, att vi fĂ„r fram fina kollektioner. Sedan fĂ„r det andra komma med det. Vi har funnits i 23 Ă„r nu och det Ă€r svĂ„rt att vara ett gammalt företag i den hĂ€r branschen. Det handlar om att vĂ„ga vĂ€lja bort och följa sin egen filosofi.

Annica Högström köpte Himla AB av tvĂ„ vĂ€ninnor 1996. I början fanns företaget hemma pĂ„ lantgĂ„rden i Husbyborg utanför Uppsala. Det kanske var mer personligt, men i takt med att företaget vĂ€xte och fick nya kunder i bĂ„de Sverige och pĂ„ kontinenten förvandlades gĂ„rden allt mer till en lagerlokal och en annan lösning blev nödvĂ€ndig. Nu har de huserat i industriomrĂ„det i LibrobĂ€ck i cirka 1,5 Ă„r. Även heminredningsbranschen har utvecklats mycket sedan de första Ă„ren och samtidigt fĂ„tt ett enormt uppsving i media och populĂ€rkultur.
– Det ökande intresset har förstĂ„s gett oss möjligt att expandera. Tidigare sĂ„lde vi mest till mindre fackhandlare, nu Ă€r det mer och mer större företagskedjor. Och sĂ„ har vi öppnat egna butiker, det Ă€r nĂ„got helt annat Ă€n att vara grossist.

Annica sjĂ€lv har varit vd i stora delar av sitt yrkesverksamma liv, först pĂ„ ett transportföretag, sedan pĂ„ Himla sedan 1996 dĂ„ hon köpte företaget. Är hon ett chefsĂ€mne?
– Framför allt har jag varit en entreprenör i hela livet. Att driva företag Ă€r en livsstil mer Ă€n nĂ„got annat, sĂ€ger hon.

PERSONFAKTA

Annica Högström
Ålder: 49.
Bor: PÄ gÄrd i Husbyborg utanför Uppsala.
Familj: Sambo och tvÄ söner, 21 och 8 Är gamla.
Aktuell: Nyligen korad till Ärets företagare i Uppsala, som vd för Himla AB med ca 30 anstÀllda.
Intressen: Hundar. Uppfödning och utstÀllning. Just nu finns nio hundar pÄ gÄrden.
Bra med Uppsalas företagsklimat: ”NĂ€ra och bra relationer med alla i en liten storstad. Idealiska möjligheter att vĂ€xa.”
...och det kunde vara bĂ€ttre: ”Det behövs en stoltare instĂ€llning och en Ă€nnu högre ambitionsnivĂ„.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om