Arlakampanj med mjölk och bulle

Arla har inlett en kampanj för att få fler att välja Arlaprodukter och på så sätt stödja svenska bönder. På Gränby centrum fanns mjölkbönderna Marianne Lindqvist och Eva Jansson.

Marianne Lindqvist och Eva Jansson, båda mjökbönder, fick många frågor om priser och produktion vid Arlas kampanjbord.

Marianne Lindqvist och Eva Jansson, båda mjökbönder, fick många frågor om priser och produktion vid Arlas kampanjbord.

Foto: Isabelle Nee

Uppsala2015-10-26 20:00

– Vi vill träffa konsumenterna och berätta varför det är viktigt inte bara för oss mjölkbönder att de köper Arlas produkter, utan också för att våra djur gör att det öppna landskapet bevaras och landsbygden hålls levande, sade Marianne Lindqvist.

Hon har tillsammans med sin man en gård i Rimbo och har haft mjölkkor sedan 1978. I besättningen finns bara 30 kor, vilket gör henne till ett lite udda inslag bland mjölkbönder. Många gårdar har betydligt flera djur, och utvecklingen mot större enheter har pågått under en följd av år.

– Jag vill inte ha fler kor än att jag kan känna dem vid namn och hinna klappa dem emellanåt. Vi behåller kalvarna och föder upp dem på gården också, berättade hon.

Marianne Lindqvist är ledamot i styrelsen för Arlas Upplandskrets, och att hon väljer att ägna arbetsdagar åt att stå i ett köpcentrum och bjuda besökare på mjölk och bulle är förklarligt.

– Vi mjölkbönder behöver naturligtvis avsättning för våra produkter, inte bara drickmjölk utan också ost och annat som görs av mjölk. Men lika viktigt är att vi får betalt för mjölken. Nu är priset i snitt 2,56 kronor per kilo mjölk, det varierar beroende på fetthalt. Vi skulle behöva 4 kronor per kilo, sade Marianne Lindqvist,och fortsatte:

– Det finns andra mejerier som betalar lite mera än Arla, men de väljer vilka bönder som får leverera till dem. För mig är Arla det enda alternativet.

På tisdagen kommer Arla och bönder att finnas på plats med mjölk, bullar och information i Gottsunda centrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om