Ivo stoppar assistansbolag – måste betala 9,4 miljoner

Det Uppsalabaserade bolaget Lans Assistans stoppas av Ivo efter anklagelser om att de undanhållit information om två brukares assistansbehov. "Det känns som en häxjakt", säger bolagets grundare.

Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) har beslutat att stoppa ett Uppsalabaserat bolag.

Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) har beslutat att stoppa ett Uppsalabaserat bolag.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Uppsala2023-03-19 21:00

Lans Assistans tvingas att betala tillbaka 9,4 miljoner kronor till Försäkringskassan, enligt ett tidigare beslut. Summan avser den ersättning bolaget fått för att genomföra assistans hos två brukare som myndigheten anser inte varit i behov av assistans. 

Nu bedömer Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, att bolaget antingen medvetet har undanhållit information om brukarnas behov, alternativt att de inte haft insyn i hur deras assistans utförts. Bolaget anses även ha en bristande betalningsförmåga.

Leila Shirazi som är grundare av och verksamhetschef hos Lans Assistans anser att beskrivningen är felaktig.

– Allt vi har gjort har varit "by the book" sedan vi startade verksamheten, det känns som en häxjakt, säger hon.

Hon insisterar att de båda brukarna har varit i behov av assistansen de fått, vilket är anledningen till att hon tidigare överklagat Försäkringskassans återbetalningsbeslut.

– Vi har överklagat i flera år eftersom vi vet att de här personerna har vårdbehov. Vi litar ju på läkarna och arbetsterapeuternas bedömning. Vi utför bara assistansen enligt de beslut som finns.

Hon berättar att brukarna även åtalades i samband med detta. Förundersökningen gällande grovt bidragbrott lades ner mot en av brukarna och det andra fallet är fortfarande pågående.

Försäkringskassan vill inte kommentera det specifika ärendet men skriver i ett mejl till UNT att "ett återbetalningsbeslut gäller även om brukarens ärende blir nedlagt eller hen inte dömts för brott. Faktum kvarstår att det skett en felutbetalning".

Leila Shirazi är även kritisk till att brukarna kontaktades om Ivo:s beslut innan bolaget nåddes av informationen.

– Våra kunder kontaktade oss och berättade att Försäkringskassan ringt upp och sagt att vi var olämpliga och att vårt tillstånd blivit återkallat, säger hon.

Försäkringskassan skriver till UNT att det vid en sådan här händelse är deras uppgift att "skyndsamt kontakta berörda personer som har assistansersättning".

Lans Assistans service omfattade 24 personer i sju kommuner, där Uppsala och Enköping ingår. Leila Shirazi meddelar att de inte kommer att överklaga Ivo:s beslut och att de slutat överklaga besluten från Försäkringskassan.

– Nu har alla kunder skämts i väg, så det är inte lönt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!