På flera håll i världen ökar nu kraven på kvotering av kvinnor i bolagens styrelser. I Norge och Spanien finns redan lagar om kvotering, och i Frankrike ska 40 procent av styrelseledamöterna vara kvinnor till 2017.
Även på EU-nivå börjar det mullra. EU-kommissionären Vivianne Reding har hotat med att lagstifta om 40-procents krav till2020 om situationen inte förbättras och 6 juli röstade EU-parlamentet igenom en resolution med motsvarande innehåll. Även om det inte är bindande är det tydligt att kvoteringsidén får allt fler anhängare.
Men som bekant kan politiker inte ändra attityder i en handvändning. Hur lockande det än är att snabbt fixa till statistiken är lagstiftning fel väg att gå.
Det norska exemplet avskräcker. Visserligen har andelen kvinnor i styrelserummen trefaldigats sedan 2003, men mycket tyder på att det har skett på felaktiga grunder. Många har kvinnor har rekryterats direkt till styrelserna utan att passera ledningsgruppsnivå, där de flesta utvecklar den kompetens som behövs i styrelsearbetet. Titeln styrelseledamot garanterar tyvärr inte den informella makten, att verkligen kunna påverka. Därför är det viktigare att fler kvinnor blir mellanchefer och chefer än styrelseledamöter. Dessutom skapar lagen misstro mot de kvinnor som tagit sig in i styrelserummen helt baserat på egna meriter.
För att kunna upprätthålla lagen måste det också finnas en piska. I Norge har staten möjlighet att tvångslikvidera företag som inte uppfyller kraven. Det är ett orimligt intrång i äganderätten.
Men utan lagstiftningsverktyget, kommer det verkligen ske någon förändring? Här finns glädjande nyheter att lyfta fram. The Economist rapporterar att konsultbyrån McKinsey nyligen har släppt en studie som tyder på att företag med hög representation av kvinnor i ledning och styrelse går bättre ekonomiskt än motsvarande företag i samma bransch.
Argumenten är välkända. Företag som letar bland alla talanger, istället för bara hälften, borde hitta duktigare personer. Och företag som tar tillvara kvinnors kunskap om kvinnliga konsumenter borde sälja mer. Men skillnaden är att det nu bevisats empiriskt av en mycket ansedd källa.
Jag förutspår at den här rapporten kommer att ha större påverkan än alla politiska beslut i världen. För företag har inte som huvudmål att skapa ett mer jämställt samhälle, utan att göra vinst. Och rapporten pratar med företag på företags vis.