Även Börjegatan får tunnel under järnvägen

De två järnvägstunnlarna som ska byggas i city har drabbats av förseningar. Nu ser det ut som om en tunnel under järnvägen vid Börjegatan kan bli färdig först.

Bommarna vid Börjegatan ska ersättas av en tunnel under järnvägen.

Bommarna vid Börjegatan ska ersättas av en tunnel under järnvägen.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2019-12-07 12:00

Järnvägskorsningarna vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan har länge varit stoppklossar för trafiken i centrala Uppsala, särskilt under rusningstid. Enligt Trafikverkets egna siffror är bommarna vid korsningarna nerfällda 40 procent av tiden mellan klockan 7 och klockan 9.

Därför har tunnlar under järnvägen länge stått högt upp på önskelistan. Enligt det ursprungliga avtalet ska kommunen bekosta 110 miljoner av de totalt 306 miljoner som projektet väntas kosta. Bland annat sanering av förorenade jordmassor blir dock dyrare än väntat, vilket innebär att nya kalkyler ska tas fram, och den slutliga kostnadsfördelningen är inte klar.

Till de ursprungliga planerna tillkommer också ett vändspår, som ska frigöra plats för fler tåg vid Uppsala centralstation. Det innebär att det behövs ytterligare utredning innan själva bygget kan sätta i gång. 

Projektet har försenats flera gånger. Nu kommer arbetet att inledas med flytt av ledningar under nästa år. Alexander Dufva, projektledare på Trafikverket, tror att bygget av själva tunnlarna kan komma i gång 2024, vilket innebär att det kan vara klart 2027.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, säger att de båda tunnlarna i centrala Uppsala länge varit prioriterade av kommunen.

– Från kommunen hade vi velat att det här gått snabbare. Men nu får vi se framåt och se till att det här blir gjort. Det är ändå positivt att det nu börjar röra på sig, säger han.

Nu har även ytterligare en planerad tunnel tillkommit. Det är Börjegatan som ska grävas ner under järnvägen. Och det kan bli så att Börjegatans tunnel är klar tidigare än tunnlarna inne i city. Projektet vid Börjegatan är en del av Trafikverkets projekt för att höja hastigheten för tågen på Dalabanan. Enligt Trafikverket kan bygget vid Börjegatan sätta i gång under 2023 och beräknas vara färdigt år 2025.

Bygget av alla tre tunnlarna kommer att innebära stor påverkan på trafiken, både för tåg och för korsande trafik. Enligt Trafikverket är det dock för tidigt att uttala sig om hur långa avstängningar det kan röra sig om.

Förutom dessa tre tunnlar planeras även en järnvägstunnel vid Vimpelgatan. Den ligger förmodligen längre fram i tiden. Absolut senast måste den vara färdig när fyrspåret mot Stockholm dras fram. Trafikverket och kommunen för just nu förhandlingar om både tidsplan och finansiering av tunneln.

UPPDATERING: I dag – torsdag den 19 december – togs det första spadtaget i arbetet med korsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan.

Karta: Börjegatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!