Både bättre och sämre med ny tidtabell

Flera busslinjer i Uppsala dras om eller upphör när stadstrafiken övergår till vårtidtabell i januari. Fler kvällsturer och tätare trafik införs på ett tiotal busslinjer.

Det är många nyheter i busschaufförernas vårtidtabell.

Det är många nyheter i busschaufförernas vårtidtabell.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2008-12-22 10:03
Förändringen införs 5 januari och berör bara de gröna stadsbussarna. På den positiva sidan för resenärernas del finns förbättrad kvällstrafik under vardagar på många linjer.
Ledbussar ska ge plats för fler passagerare på linjerna 110 och 115 i stråket City - Ulleråker - Ultuna. Stormarknaderna vid Ikea och Coop Forum i Boländerna får förbättrad trafik på lördagar och söndagar. På några linjer i centrum inväntar de tidiga morgonturerna varandra i högst tre minuter efter utsatt avgångstid.

Samtidigt lär många bussresenärer behöva ta en närmare titt i tabellen för att inte mötas av obehagliga överraskningar när jobb eller skola börjar igen efter helgerna. En lång rad ändringar införs på busslinjerna och flera hållplatser dras också in eller flyttas. Exempelvis upphör linje 3 och ersätts av den nya linje 10 mellan Gränby och Biomedicinskt centrum. I stadsdelen Eriksberg försvinner två hållplatser på linje 6, på grund av problem med framkomligheten.
Några andra exempel ur tabellen: mellan centrum och Bergsbrunna införs nattrafik på linje 20, som ersätter nattlinje 65. I Stenhagen förlängs linje 22 till idrottsplatsen. Sträckan Gottsunda centrum - Fyrislund får en ny busslinje via Sunnersta.

Vissa hållplatser får också nya namn i och med övergången till vårtidtabell. Hållplatsen Ångströmlaboratoriet ändras till Polacksbacken. Hållplatsen UNT byter namn till Verkstadsgatan, en följd av att stora delar av tidningen förra året lämnade tidningshuset i Boländerna och flyttade till Galleria Dragarbrunn.
En särskild informationsbroschyr om förändringarna finns på bussarna, UL:s Upplysningen och på fasta försäljningsställen. Tabellerna finns också under Stadstrafiken på www.ul.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om