BÀlingeborna har vÀntat i mÄnga Är pÄ en större skola. Redan 2012 konstaterades att skolan Àr för liten för det vÀxande BÀlinge. Skolan Àr dessutom hÄrt sliten.
Efter mĂ„nga turer finns nu konkreta planer. En ny skola ska byggas vid det sĂ„ kallade Ekebykorset, och berĂ€knas stĂ„ klar 2030. NĂ€r eleverna kan flytta in i den nya skolan kommer den gamla skolan att rivas och en ny större skola med idrottshall byggas pĂ„ samma plats. Den ska stĂ„ klar 2032. Ăn Ă€r det inte bestĂ€mt vilka Ă„rskurser det blir i respektive skola.
BĂ€linge kommer dĂ€rmed att fĂ„ tvĂ„ nya skolor som tillsammans rymmer 1 410 elever â nĂ€stan 1 000 fler Ă€n vad dagens skola gör.
â UtifrĂ„n de byggnadsplaner som finns i BĂ€linge med omnejd sĂ„ bedömer man att det finns ett sĂ„dant behov av skolplatser, sĂ€ger kommunens grundskolechef Erik Ojala.
Det löser dock inte situationen hÀr och nu för elever och personal. Faktum Àr att de frÄn och med i höst kommer att fÄ det Ànnu trÀngre. I vÀntan pÄ fler skolplatser har baracker i mÄnga Är stÄtt pÄ skolgÄrden, dÀr tre klasser och ett fritids hÄller till. Men i sommar gÄr bygglovet för barackerna ut, och kan inte förlÀngas. I stÀllet ska dessa elever in i sjÀlva skolbyggnaden.
â Hur kan man ta bort befintliga lokaler och inte ersĂ€tta med nya? Vad blir det för arbetsmiljö för vĂ„ra barn? Jag kĂ€nner stor oro, men fĂ„r inga svar frĂ„n ledningen, sĂ€ger Jenny, som Ă€r mamma till en pojke i trean.
Ăven de fackliga representanterna pĂ„ skolan Ă€r oroliga.
â Att trĂ€nga ihop ett sĂ„ stort antal elever pĂ„ en mindre yta medför stora utmaningar bĂ„de vad gĂ€ller undervisning, sociala kontakter och anpassad undervisning, sĂ€ger Anna Hjelm, lĂ€rare och arbetsplatsombud.
Hennes kollega Ninni Moreno, som Ă€r skyddsombud, sĂ€ger att det förvisso kommer att finnas klassrum till alla klasser â men att det blir stor brist pĂ„ grupprum:
â Till hösten kommer vi i vĂ„r del av skolan att i bĂ€sta fall ha ett grupprum pĂ„ nio helklasser.
Och sÄ var det det dÀr med skolans skick. I vÀntat pÄ beslut har inga större renoveringar gjorts, trots att skolan lÀnge varit sliten. Till exempel uppges toaletterna inte fungera en stor del av tiden och flera av dem gÄr i baklÄs. Andra delar av skolan som beskrivs som sÀrskilt smÄ och slitna Àr kapprummen.
SkolomrÄdeschef Lotta à kerman uppger dock att det inte blir nÄgot problem med plats, utan att skolan Àr byggd för den mÀngden elever.
â Rektorn ser just nu över organisationen inför nĂ€sta termin. Man kan behöva flytta om lite i skolan och Ă€ndra vilka rum som anvĂ€nds till vad, sĂ€ger hon.
Det blir vÀldigt fÄ grupprum. Blir specialundervisningen lidande?
â Man fĂ„r som sagt se över hur man organiserar sig utifrĂ„n de rum som finns. Just nu görs en risk- och konsekvensanalys, och utifrĂ„n den fĂ„r man vidta Ă„tgĂ€rder. Man kan till exempel göra rum i rummet.
Vad görs Ät att skolan Àr sÄ sliten?
â Vi ska se till att lokalerna Ă€r sĂ„ pass bra att de kan vara kvar tills nya skolan stĂ„r klar. Vad som behöver göras vet jag inte Ă€n, dĂ€r fĂ„r vi hjĂ€lp av kommunens lokalavdelning.
Borde man fattat beslut tidigare om skolsituationen i BĂ€linge?
â Det hade kanske varit bra, men det Ă€r ju lĂ€tt att sĂ€ga i efterhand.
FörÀldern Jenny tycker att skolans ledning tydligare mÄste informera förÀldrar om lÀget inför hösten.
â Ăven om de inte vet sĂ„ mycket Ă€n vore det vĂ€ldigt bra att skicka ut info och berĂ€tta var i processen de Ă€r.