Dagen efter planet från Baku har landat på Arlanda går Peter Boström och klipper gräset som om ingenting hänt. Egentligen vill han inte stå för mycket i rampljuset, utan ser låtskrivandet som ett jobb att kunna fortsätta att prova sig fram i på olika sätt, utan några speciella förväntningar.
Du har sagt att Loreen är en fantastisk artist som förmedlar kärlek och glädje. Är det sådana känslor du vill förmedla med dina låtar?
- Ja, men främst är det nog en känsla över huvud taget som är viktig för mig att låtar förmedlar, säger Peter Boström som inte vill bli artist själv.
- Det får räcka med ett försök i 17-årsåldern. Jag och några kompisar hade ett zynthband som hette Digital Panik, berättar Peter Boström som är uppvuxen i Göteborg och Bromma.
Som liten spelade han fiol och fick inspiration av morfadern som var kapellmästare för en orkester. I tonåren gick han i sin storebrors fotspår och läste Naturvetenskaplig linje på gymnasiet.
- Efter gymnasiet tog jag ett lagerjobb. Jag fick senare ett privatlån från en kompis pappa, något som gjorde att jag kunde starta mitt eget bolag i Stockholm 1992.
Ända sedan dess har Peter Boström levt på att skriva och producera musik. Han har åt skivbolag gjort många remakes (omgörningar) av låtar så att de ska passa bra i radio. Under namnet Bassflow har han exempelvis gjort en remake på låten Gloria åt Mando Diao. De senaste åren har han också arbetat med bland andra Danny (Amazing), Martin Stenmark, Eric Saade (Manboy), Carola, Charlotte Perrelli (Hero), Ola Svensson, E-type och många fler.
Hur gick det till när ni skrev Euphoria?
- Thomas G:son och jag brukar träffas ett par gånger per år i min studio. När vi hittade Euphoria hade jag som vanligt spelat in flera små grunder eller skisser till låtar. Vi gick igenom alla, men fastnade båda för Euphoria. Jag kände redan då att vi hade något bra på gång. Vi skrev låten på en dag, säger Peter Boström.
Han tycker att Thomas G:son och han kompletterar varandra.
- Han med sitt traditionella melodiskrivande och jag som har koll på vad som går hem i radion och så. Euphoria var skriven åt Danny från början, men han var upptagen och då övertalade Christer Björkman Loreen att vara med i Melodifestivalen i år igen, säger Peter Boström.
I Eurovision Song Contest 2012 blev han historisk. Dels genom att Euphoria fick rekordmånga tolvpoängare, men också för att han skrivit både det vinnande och det förlorande bidraget (Norges bidrag).
Det svåraste med de 13 dygnen i Baku tyckte han var att vara ifrån sina 4-åriga tvillingsöner. Något annat som var svårt var att få arrangörerna att ställa in ljudet rätt.
- Men jag förstår att arrangörerna inte hade det lätt med 42 låtar och många olika viljor.
Vad kände du när ni fick så många tolvor?
- Jag tänkte först mest på praktiska saker. Ska Loreen sjunga igen? Ska vi på presskonferens? Det var lite svårt att ryckas med. Men nu när man kommit hem känns det som om man blivit laddad med massor av energi.
Bålstabon bakom Euphoria
Vinnarlåten Euphoria skapades i ett garage i Bålsta. Här har kompositören och musikproducenten Peter Boström, 41, sin studio sedan några år tillbaka.
Peter Boström är envis och aldrig nöjd med det han gör. Han tycker att allt alltid skulle ha gått att göra bättre, en egenskap som samtidigt driver honom framåt.
Foto: Maria Lindblom
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!