Bälten i alla bussar dröjer

Först 2012 kommer samtliga bussar i linjetrafik i länet, inklusive skolbussar, att ha säkerhetsbälten för alla passagerare. Det blir en konsekvens av palavern kring UL:s uppskjutna upphandling av busstrafiken.

Elias Löthman menar att man borde ha bälte, som i bilar.

Elias Löthman menar att man borde ha bälte, som i bilar.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-11-24 11:04

Ännu rullar åtskilliga bussar i Uppsala län utan bälten eller med bälten bara på vissa platser. Exakt hur många som används för skoltrafik vet ingen.

Många skolbarn reser med ordinarie linjetrafik, dessutom har flera kommuner egna upphandlade skolskjutsar där bälteskraven varierar. Klart är att det dröjer ännu närmare två år innan nya och hårdare krav från Upplands lokaltrafik (UL) får genomslag ombord på bussarna.
– Vi arbetar för att det nya avtalet ska kunna gå i gång från juni 2012. Då blir det med automatik bälten i samtliga bussar, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.

Alla nytillverkade bussar i linjetrafik måste sedan 2004 ha bälten på alla platser. I den jätteupphandling av busstrafiken som fick avbrytas tidigare i år, sedan hemlig information om anbuden läckt från UL, fanns krav på att enbart bussar av nyare årsmodeller, med bälten, ska användas. Nu får upphandlingen göras om från början. Under mellantiden gäller samma krav som hittills. Kontentan blir att vagnparken i stort sett blir oförändrad fram till sommaren 2012.
– Vi har inte tyckt att det var rimligt att ställa krav på att bolagen köper in nya bussar för den relativt korta period det handlar om nu, säger Sture Jonsson.

Däremot kommer fler bussar på landsbygden att få bälten kommande sommar, efter en särskild upphandling av landsbygdstrafik. Där fanns ett uttalat krav på bälten i bussarna.
– Många av de barn som åker skolbuss bor och reser på landsbygden, konstaterar Sture Jonsson.

I måndags inträffade vinterns första större bussolycka i Uppsala län, när en skolbuss körde av vägen, välte och blev liggande på sidan i Almungetrakten. Barnen ombord hade säkerhetsbälten och varken de eller föraren skadades. Både skolpersonal och föräldrar kunde andas ut, men händelsen blev en påminnelse om betydelsen av bälten på bussar - och att alla använder dem.

Lina Löthman i Österbybruk är en av de föräldrar som känner stor oro när hon släpper iväg sina barn på morgnarna. Skolbussen som hennes äldsta barn åker med till och från skolan i Morkarla har inte bälten på alla platser.
– Vägen är smal, krokig och ofta hal och man vet ju att det kommer att bli snöstormar och oväder. Man ska inte behöva tänka att det värsta kan hända, ändå är det sådant som mal i huvudet. Jag tycker det är väldigt konstigt att det inte finns bälten på alla bussar redan i dag, säger hon.

Hennes son, nioårige Elias, tror att alla skulle använda bälte, om det fanns i bussen:
– För att det är egentligen som att åka i en vanlig bil, bara att den är längre. Och i bilen har man på sig bälte, säger han.

Lina Löthman planerar att starta ett upprop på Facebook för att förmå bussbolagen att enbart använda fordon med bälten.

Flera personer i bussbranschen som UNT talat med medger att det är en svaghet att många bussar linje- och skolbusstrafik ännu saknar bälten, men är samtidigt överens om att bristen är övergående. Lagkraven på bälten i alla fordon från 2004 gör att de flesta fordon utan bälten snart faller för åldersstrecket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om