Banverket vill dela kostnad för tunnlar under spår i city

Uppsala kommun måste svara för en del av kostnaden om tågbommarna i centrum ska kunna byggas bort. Det anser Banverket.

Uppsala2007-01-31 19:10
Prislappen för att bygga tunnlar under järnvägsspåren vid S:t Olofsgatan och S:t Persgatan i centrala Uppsala beräknas till cirka 150 miljoner kronor. Men eftersom ombyggnaden gynnar bilister, cyklister och fotgängare minst lika mycket som tågtrafiken vill Banverket inte stå för hela kostnaden själv.
- Projektet bör samfinansieras av de inblandade intressenterna, säger utredningschef Björn Eklund på Banverket.
I klartext betyder det att om inte Uppsala kommun och eventuella andra aktörer bidrar med pengar så blir det ingen ombyggnad, enligt Banverkets mening. Tidigare har kommunen gjort klart att man förutsätter att verket står för hela kostnaden.

Byggs om på sikt
I sitt beslut på onsdagen ställer sig Banverket bakom det alternativ som innebär att båda korsningarna på sikt byggs om. Mark bör också reserveras för att kunna bygga ett tredje spår norrut från Centralstationen. Det skulle kräva en breddning av bron över Vaksalagatan och beräknas kosta ytterligare 100 miljoner kronor.
Alla som i dag köar vid bommarna kan inte vänta några snabba åtgärder. Allra tidigast 2012 kan ombyggnaden starta, när Uppsala resecentrum står färdigt. Projektet finns inte med i verkets nuvarande framtidsplan som gäller till 2015.
Enligt Banverket blir nästa steg i processen att lösa finansieringen och att kommunen utarbetar nya detaljplaner för korsningarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om