Bärbyleden klar för invigning
Bara en vägstump i jämförelse med nya E 4, men ännu segare att få förverkligad. Öppnandet av Bärbyledens sista etapp på tisdag sätter punkt för över 70 års trafikdiskussion i Uppsala.
Bärbyledens tredje etapp (rödmarkerad på kartan) förbinder nya och gamla E 4. Flera nya gång- och cykelvägar (prickade på kartan), nya vägbroar och en järnvägsbro ingår i projektet. En påfartsramp har byggts för trafik på Tycho Hedéns väg som ansluter till Bärbyleden västerut.
Foto: Illustration: Vägverket
På en av Vägverkets kartor från 1936 finns en planerad öst-västlig förbindelse norr om staden i stort sett på platsen för nuvarande Bärbyled. Det dröjde mer än 30 år innan etapp ett, mellan Enköpingsvägen och Gysingevägen, började byggas över fälten väster om Stabby. Ytterligare nästan 40 år senare öppnar i morgon förmiddag den sista etappen som länkar samman leden med nya E 4.
- Även efter öppnandet återstår en del arbete, vissa planteringar och finjusteringar, men i övrigt är vägen färdig i tid, berättar Vägverkets projektledare Kjell Andersson.
Bärbyleden 3 blir hans sista storbygge före pensioneringen. De få kilometrarna har bjudit på ganska få spänningsmoment, möjligen med undantag av en trång järnvägskorsning. Inte ens några okända fornlämningar har dykt upp i leran när vägbanan schaktats ned.
- Det har varit förvånansvärt lite överraskningar, säger Kjell Andersson. Det fanns en milsten i området som vi har tagit upp och placerat närmare den ursprungliga platsen, men den var känd redan innan.
Vägbygget är egentligen lika mycket ett brobygge och på de få minuternas färd längs den tredje etappen hinner resenären passera ett tiotal nya broar för tåg, biltrafik eller cykel- och gångtrafikanter. Vid Röborondellen finns den 40-miljoners vägtunnel som byggts för att i efterhand kunna återskapa åsryggen ovanpå tunneln, med karaktäristisk mager växtmiljö.
Planteringar finns också på slänterna längs leden. Landskapsarkitekt Inga-Lill Nahringbauer har försökt efterlikna miljön runt den nedgrävda vägen, en miljö som trafikanterna annars inte ser skymten av. Där leden skär igenom Löten och Nyby är planteringarna parkliknande, vid anslutningen med Österleden övergår växtligheten till barrträd för att ge intryck av moränlandskapet runt omkring.
- Trots att det är en kort sträcka ska trafikanterna kunna uppleva att det händer något under resan och att leden går genom ett område där jordbruksmarken möter staden, berättar Inga-Lill Nahringbauer.
På den korta färden mellan E 4 och Bärbyleden står rader med lövträd vinkelrätt mot vägbanan, med allt kortare mellanrum mellan raderna. En förhoppning är att trafikanterna ska sänka farten, när trädraderna fladdrar förbi utanför rutan. Att snabb genomfartstrafik blandas med lokaltrafik i rondellen vid Österleden har kritiserats som en säkerhetsrisk på den nya leden.
Bakgrund Bärbyleden
1930-talet
Första ritningarna för en ny led.
1940-talet
Markreservat avsätts för leden.
1970
Byggstart för första etappen mellan Berthåga och Librobäck.
Invigning året därpå. Leden slutar i en t-korsning vid Börjegatan. Tanken var att snabbt bygga vidare till E 4/Tycho Hedéns väg.
70- och 80-talet
Låsning i frågan. Partierna i Uppsalas stadshus förespråkar olika dragningar av leden.
1991
Miljöminister Birgitta Dahl (s) tar ett första spadtag för nordlig led i september. Ett par dagar senare förlorade s-majoriteten i Uppsala valet. Den borgerliga kommunledningen enades om en sydlig dragning av Bärbyledens fortsättning.
1994
Första spadtaget för etapp 2. Året efter invigdes sträckan.
1996
Vägverket presenterar en plan för etapp 3, mellan Löten och Nyby till nya E 4.
2005
I april tas de första spadtagen av barn från Parkens förskola.
2007
Bärbyledens tredje och sista etapp invigs.
Kostnad: 440 miljoner kronor inklusive ny järnvägsbro, nedgrävd kraftledning, mm
Längd: 2, 6 km (hela Bärbyledens längd cirka 7 km).
Körbanor: Två körfält i vardera riktning med mittremsa.
Nya broar: 12 st.
Hastighet: 90 km/tim.
Effekter: Beräknas tillsammans med nya E 4 avlasta trafik på bland annat Tycho Hedéns väg, Vaksalagatan, Vattholmavägen och Luthagsesplanaden. Trafikökning väntas på Råbyvägen, söder om Bärbyleden.
1930-talet
Första ritningarna för en ny led.
1940-talet
Markreservat avsätts för leden.
1970
Byggstart för första etappen mellan Berthåga och Librobäck.
Invigning året därpå. Leden slutar i en t-korsning vid Börjegatan. Tanken var att snabbt bygga vidare till E 4/Tycho Hedéns väg.
70- och 80-talet
Låsning i frågan. Partierna i Uppsalas stadshus förespråkar olika dragningar av leden.
1991
Miljöminister Birgitta Dahl (s) tar ett första spadtag för nordlig led i september. Ett par dagar senare förlorade s-majoriteten i Uppsala valet. Den borgerliga kommunledningen enades om en sydlig dragning av Bärbyledens fortsättning.
1994
Första spadtaget för etapp 2. Året efter invigdes sträckan.
1996
Vägverket presenterar en plan för etapp 3, mellan Löten och Nyby till nya E 4.
2005
I april tas de första spadtagen av barn från Parkens förskola.
2007
Bärbyledens tredje och sista etapp invigs.
Kostnad: 440 miljoner kronor inklusive ny järnvägsbro, nedgrävd kraftledning, mm
Längd: 2, 6 km (hela Bärbyledens längd cirka 7 km).
Körbanor: Två körfält i vardera riktning med mittremsa.
Nya broar: 12 st.
Hastighet: 90 km/tim.
Effekter: Beräknas tillsammans med nya E 4 avlasta trafik på bland annat Tycho Hedéns väg, Vaksalagatan, Vattholmavägen och Luthagsesplanaden. Trafikökning väntas på Råbyvägen, söder om Bärbyleden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!