Bäst läge här för spårbilar
Uppsala kommun har bäst förutsättningar i landet för en spårbilsprojekt. Kommunen rankas högst i utredningen Pionjärbanor för spårbilar som överlämnades till regeringen i dag.
Foto:
Uppsalas finanskommunalråd Gunnar Hedberg (M) är ändå nöjd med beskedet.
- Det är väldigt bra att utredaren sett Uppsalas alla fördelar för spårbilar. Men det här är bara ett första steg. Innan vi går vidare i processen så ska kommunstyrelsen ta ett nytt beslut i frågan, säger han.
Glädjetjut hörs från oppositionen. Kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau (V) hoppas att regeringen kommer till samma slutsats som Kjell Dahlkvist.
Niclas Malmberg (MP) hoppas att Kristdemokraterna i Uppsala, som hittills varit tveksam till spårbilsprojektet, nu säger ja.
- Annars är det viktiga att vi får till en bra projektering. Boländerna lämpar sig för spårtaxi. Det hade varit värre om det skulle byggas i en kulturhistoriskt känslig miljö, säger han.
Kjell Dahlström föreslår regeringen att ge Banverket i uppdrag att börjar förhandla med kommunerna om vem som ska få pionjärbanan. Samtidigt anser han att kommunerna "snarast" bör börja planera för en pionjärbana. Uppsala har avsatt 400 000 kronor för en förstudie.
- Men resten ska vara ett projekt som finansieras av staten och EU. Uppsalas skattebetalare ska inte stå för notan, säger Gunnar Hedberg.
Fakta:
Fyra kanditeter för att få pionjärbanan
- Uppsala med en bana mellan nya Resecentrum
och industri- och handelsområdet Boländerna.
- Via Academica, ett projekt som föreslagits av
Akademiska Hus AB mellan KTH, Albano, Stockholms
universitet och Frescati i norra Stockholm.
- Södertälje med en bana genom centrum som
förbinder de stora företagen och järnvägsstationerna.
- Umeå med en bana mellan flygplatsen, universitetet, regionsjukhuset och nya resecentra när Botniabanan snart är klar.
Fyra kanditeter för att få pionjärbanan
- Uppsala med en bana mellan nya Resecentrum
och industri- och handelsområdet Boländerna.
- Via Academica, ett projekt som föreslagits av
Akademiska Hus AB mellan KTH, Albano, Stockholms
universitet och Frescati i norra Stockholm.
- Södertälje med en bana genom centrum som
förbinder de stora företagen och järnvägsstationerna.
- Umeå med en bana mellan flygplatsen, universitetet, regionsjukhuset och nya resecentra när Botniabanan snart är klar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!