"Bättre än jag vågat hoppas"

- Länsstyrelsens beslut är enormt glädjande och betydligt bättre än vad jag vågat hoppas på. Det innebär att man kan landa en Boeing 737 på Ärna nästan vilka tider man vill.Det säger Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air AB, som ska driva civilflyget.

Uppsala Airport. Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air.

Uppsala Airport. Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2010-03-19 11:14
Enligt Mattias Sjölund finns det inget i beslutet som han vid en första anblick tycker gått emot Uppsala Air.
- Vi har fått tillstånd att bedriva kommersiell flygverksamhet under de tider på dygnet som vi önskat och med tillräckligt antal flygrörelser. Det är de två nycklar som behövs. Jag är jättenöjd över att det här gått vår väg trots det starka motstånd vi upplevt, från främst kringboende.

Det har gått närmare tre år sedan Uppsala Air lämnade in sin ansökan till länsstyrelsen. Mattias Sjölund betecknar fredagens beslut som ett stort kliv framåt jämfört med 2005 då Uppsala kommun medgav flygtrafik till klockan 19 på kvällarna. Det kan jämföras med det aktuella beslutet som tillåter flygningar fram till klockan 23.
- Det hade inte varit kommersiellt möjligt att bedriva verksamhet om vi skulle sluta flyga redan klockan 19, kommenterar Mattias Sjölund.
De destinationer han i första hand ser framför sig är Frankfurt, Paris och Spanien. När kan då det första civila flygplanet avgå från Ärna med betalande passagerare ombord? Våren 2011 ser Mattias Sjölund som en realistisk tidpunkt under förutsättning att överklagandeprocessen inte drar ut alltför mycket på tiden.

Enligt Mattias Sjölund är ekonomin i bolaget stabil. Hittills har Uppsala Air spenderat runt tolv miljoner kronor och behöver ta in cirka 200 miljoner för att flygtrafiken ska bli verklighet.
Mattias Sjölund räknar med ett stillsamt firande i dag.
- Jag tar nog en öl i eftermiddag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om