Bättre landsbygdstrafik utlovas
Upplands Lokaltrafik (UL) lovar att förbättra landsbygdstrafiken i Uppsala län på 30 punkter under året. Genom utökad trafik ska resenärer slippa stå ombord på de mest trafikerade turerna.
Efter den svåra bussolyckan på länsväg 288 förra vintern hamnade bussarnas säkerhet i fokus. UL fick kritik för att vissa bussar i rusningstid blir överfulla med stående resenärer. De linjer som nu utökats går bland annat mellan Uppsala och Sala respektive Östervåla.
Utökningarna i trafiken är några av de 30 punkterna på en checklista som UL lagt fast för de gula landsbygdsbussarna och Upptåget. Varje punkt har en tidsangivelse som anger när under året förbättringen ska vara genomförd. För januari har enligt UL alla löften utom ett uppfyllts. Ett nytt kundcentrum med biljettförsäljning vid Resecentrum är försenat men väntas komma i provisoriska lokaler senare i år.
Andra punkter på listan är fler försäljningsombud, gemensamt pendlarkort för resor mellan Uppsala och Stockholms län, mer personal på upplysningen, fler bussar med bälten och förenklad prissättning. Bakgrunden till listan på förbättringar är den prishöjning som sker på bussarna 1 mars och det faktum att UL inte lyckades höja betyget från resenärerna i regiontrafiken under förra året. Enligt Klas Wåhlberg konkurrerar bolaget med andra trafikmedel, som bil och cykel, och behöver aktivt locka resenärer.
UNT: En ny kundtidning ska lanseras i höst. Varför anses det viktigt?
- För att skapa kundlojalitet och kommunicera med våra resenärer. Vill man få en plats i människors medvetande så måste man arbeta på olika fronter, säger Klas Wåhlberg.
Förhoppningen är att kollektivtrafiken i länet vid slutet av 2008 ska få ett högre betyg i den årliga Kollektivtrafikbarometern. Resultatet för 2007 var i stort sett oförändrat jämfört med 2006. I landsbygdstrafiken var 66 procent av resenärerna nöjda eller mycket nöjda, vilket placerar bolaget strax ovanför riksgenomsnittet. Målet är att till nästa år öka andelen nöjda till 73 procent.
I Uppsalas stadstrafik var 62 procent av passagerarna nöjda eller mycket nöjda, något under rikssnittet. Enligt UL har bussolyckan i februari och det besvärliga trafikläget i centrala Uppsala dragit ned betygen under året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!