Bedragarna har använt deras personnummer för att beställa varor från internet, ta sms-lån och beställt kreditkort och extra sim-kort på deras mobilabonnemang.
Samtidigt har förövarna sett till att ta de brev som kommit för att lägga beslag på kreditkort och varor. Dessutom har man tagit alla brev med fakturor för att Malin Lidén och Henrik Johansson inte skulle uppmärksamma vad som var på gång förrän det var för sent. För paret har vardagen blivit mycket komplicerad. Nu har de en skuld hos Kronofogden på cirka 170 000 kronor. Men det är inte säkert att det är stopp där.
– Det är den summa vi har fått hittills. Men först senare i vår kommer vi att veta om det är fler skulder som vi inte har upptäckt än, säger Malin Lidén
De har sett till att spärra sina personnummer hos kreditupplysningsföretag, banker och mobiloperatörer. Men det gör också att de själva inte kommer åt pengar och de får svårigheter om de skulle behöva ta ett lån. Deras mobilabonnemang är tillfälligt spärrade och det går inte att teckna något nytt.
– Vi har tur som hyr lägenhet. Annars kanske Kronofogden hade tagit lägenheten, säger Malin Lidén.
För Malin Lidén och Henrik Johansson började problemen i somras i samband med att de flyttade. Adressändringen gick inte igenom trots att de flera gånger skickade in flyttanmälan till skattemyndigheten. Först när de personligen gick in till skattekontoret blev deras nya adress registrerad. Under en period var deras post på villovägar, och de var fullt upptagna med att få postgången i ordning under hela hösten. De märkte att det var vissa brev, med till exempel mobilräkningar, som inte kom fram. Men det var först flera månader senare som de upptäckte att någon använt deras personnummer och stulit brev.
– Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att det var något sådant här som låg bakom, säger Malin Lidén.
Det här är en form av bedrägerier som har blivit mycket vanligare. I Uppsala har de än så länge varit en ovanlig form av brott. Men bedrägeriroteln vid Polisen har stor vana vid den här typen av brott.
– Det är väldigt organiserat. Ofta är det ligor som opererar, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på bedrägerisamordningen vid Stockholmspolisen.
Han berättar att man nyligen lyckats gripa de skyldiga bakom ett 40-tal identitets- och brevlådebedrägerier. Det började med att banken blev misstänksam när en person ringt och frågat när hans kontokort skulle komma. Det visade sig att kontohavaren inte beställt något kort.
När bedragaren sedan kom för att vittja brevlådan hos bankkunden kunde han gripas på bar gärning. Samme man kunde sedan identifieras på övervakningsfilmer från bankomater.
– Det gäller att vi är på tå och har skaffat oss bra kontakter hos bankerna, så att de vet var de ska ringa med tips, säger Jan Olsson.
Även om händelsen komplicerat tillvaron för Malin Lidén och Henrik Johansson ska de inte lida någon ekonomisk skada. Hittar man inte gärningsmannen är det banken eller kortföretaget som får ta smällen.
– Det finns en lagstiftning kring obehöriga transaktioner. Om någons identitet kapats så är det inget som drabbar kunden, säger Pär Karlsson, sakkunnig i banksäkerhetsfrågor på Svenska Bankföreningen.