Bergaskolan har snart nått målet

Antalet simlektioner räcker, tycker flera av barnen i årskurs två på Bergaskolan. Men Jakob Björkman vill ha fler:- Två gånger i veckan, säger han under en lektion i Gottsundabadet.

Carl Boström vill bli en fena på att simma. Att dyka är roligast, tycker han. Här det simläraren Gustav Isaksson som hjälper till.

Carl Boström vill bli en fena på att simma. Att dyka är roligast, tycker han. Här det simläraren Gustav Isaksson som hjälper till.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-02-04 20:18
Likt små pingviner hoppar de i den stora bassängen. Med olika bra tekniker tar de sig framåt, först med bröstsim och sedan på rygg. Barnen som går i andra klass på Bergaskolan har börjat sin nionde simlektion för läsåret. En lektion till, sedan har klassen uppnått det mål som kommunledningen beslutat.

En och annan får ta hjälp av simdynan för att hålla näsan ovanför vattnet. De flesta barnen kan redan simma vid det här laget, men det finns fortfarande mycket teknik att slipa på. Och det är kul, tycker Eric Bergquist från andra klass:
- Man får mycket motion och lär sig mycket mer om att simma.
Jag är ganska bra på att simma, men sätta fingret på botten kan jag inte ännu. Jag tycker inte om att doppa huvudet.´

Yasmine Offrell är lärare i livskunskap, bild och musik. Hon har följt med eleverna till Gottsundabadet i dag. Därmed kunde klassföreståndaren Ylva Dahlström stanna kvar i skolan och rätta prov.
- Det är jättebra att barnen får åka iväg men det tar mycket tid från den övriga undervisningen, säger Yasmine Offrell.
En simlektion på Gottsundabadet betyder i praktiken att barnen förlorar en eftermiddags undervisning. Yasmine Offrell håller med rektorn på Vaksalaskolan om att simundervisning på loven skulle vara bra.
- Det är en jättebra idé. Då skulle barnen kunna få lite mer simundervisning. Och det är ju många som tycker att det är kul.
Många har blivit bättre under de lektioner som hållits i andra klass.
- Det är roligt att simma, tycker Hedda Kjällander medan några andra klasskompisar simmar huttrande förbi.

Klasskompisen Nina Uhlén håller med:
- Man åker ju inte så ofta och badar med sina föräldrar.
Men fler simlektioner vill hon inte ha:
- Jag tycker att det är bra som det är.
En som däremot skulle vilja ha fler simlektioner är Jakob Björkman som sakta simmar längder fram och tillbaka.
- Det borde vara oftare, i alla fall två gånger i veckan. Det är ju så roligt!
I den lilla bassängen lär simläraren Gustav Isaksson ut den grundläggande tekniken för att lära några i klassen att simma:
- Ner med huvudet i vattnet, det är jätteviktigt att ni blir alldeles raka i kroppen!

Fram och tillbaka får barnen flyta med simdynan framför sig. Och efter den nionde lektionen börjar tekniken sätta sig.
Gustav Isaksson säger att han ser stor variation på simkunskaper bland barn i årskurs två. Mycket handlar om hur mycket vattenvana de skaffat sig på fritiden.
- Flyter du bara i vattnet så är det inget problem att lära ut sparkar och bentag. Men barn som är rädda och nervösa för vattnet tar det jättelång tid att lära.
Mer vattenvana, det är hans tips till föräldrar som vill att barnen ska lära sig simma tidigt. Och en som verkar trivas som fisken i vattnet är Carl Boström:
- Att dyka är roligast.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om