Beslut i dag om civilt flyg på Ärna

I dag måndag, tar politikerna i fullmäktige beslut om kommunens inställning till civilt flyg på Ärna i Uppsala. Alliansen säger ja - om miljökraven uppfylls. Oppositionen nej. Bland vanligt folk går meningarna också isär.

Bygg en innebandyhall i stället. Det tycker Jan-Åke Karlsson i Bärby Hage, granne med Ärna.

Bygg en innebandyhall i stället. Det tycker Jan-Åke Karlsson i Bärby Hage, granne med Ärna.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2009-05-25 06:00
I bostadsområdet Bärby Hage som gränsar till Ärna är många emot. Buller och utsläpp oroar. Flera tycker det känns "onödigt" med flyg så nära stan. Jan-Åke Karlsson är en av dem.
- Arlanda ligger en halvtimme bort. Det finns ingen anledning till att vi ska ha civilflyg här. Jag ser hellre en arena för innebandy.
Han är inte orolig för bullret.
- Försvarets skjutbana är värre. Men det känns som slöseri med pengar.
Grannen Anders Erixon är av ungefär samma åsikt. Ifrågasätter nyttan med projektet. Han har bott i Bärby Hage i nio år och tycker det blivit betydligt lugnare sedan försvaret drog ned på flygningarna.
- Man skulle kunna anlägga parker och bygga bostäder på området i stället, säger han.
Kan du inte se något positivt med projektet?
- Skulle vara att det ger jobb då. Men jag tror inte det blir något. Lågprisflyget har ekonomiska problem på flera håll.
Några kvarter bort står Ulf och Eva Peters, Ylva Nilsson och Olle Sörlind och pratar. Ingen ser några direkta fördelar med en flygplats. Miljön blir sämre och när vinden ligger på från nord är risken stor att det kommer att lukta flygbränsle, som förr.
- Om det inte hade legat en flygflottilj här, hade då någon fått bygga en flygplats? Nej, det är fel tänkt från början, säger Ylva Nilsson.
Motståndet tycks dock avta med avståndet från Ärna. I Fålhagen, där en grupp pensionärer spelar boule, är de flesta för flyget. Trots att de inte reser särskilt mycket.
- Det är perfekt. Det behövs, inte minst för affärsflyget. Man slipper åka ända till Arlanda. Det ger också en massa arbetstillfällen, säger Gösta Carlsson från Årsta.
Marianne Ottosson från Fålhagen påpekar att Ärna fanns före bostadsområdena intill och Hasse Nilsson från Höganäs anser att civilflyget behövs för att Akademiska sjukhusets ambulansflyg ska kunna vara kvar. För andra spelar frågan inte någon större roll.
Även bland yngre Uppsalabor i city är meningarna delade. En tjej "som inte bor så nära Ärna" är mer positiv till civilflyg än sin pojkvän som är mer tveksam, av klimatskäl. En man från Svartbäcken tycker att ett ja till civilflyg är kortsiktig, medan hans sällskap inte har någon särskild uppfattning. Ingen av de UNT träffat har planerat att närvara vid kvällens fullmäktigedebatt. Det ska dock opinionsgruppen Klimax som utlovar protester framför Konserthuset.
Kommunen viktig i tillståndsprocessen.

Flygplatsbolaget Uppsala Airport ska stå för den civila flygverksamheten vid Ärna. Men försvarsmakten i egenskap av markägare och verksamhetsutövare är den som ansökt till länsstyrelsen om miljöprövning. Ansökan är nu på remiss.
Uppsala kommuns remissyttrande som klubbas i fullmäktige i dag är en viktig del i tillståndsprocessen - speciellt vad gäller miljöpåverkan.
Till i dag har ett 30-tal yttranden kommit in till länsstyrelsen. Många är från privatpersoner. Flera organisationer har sagt sitt:
Handelskammare Uppsala län och Transportstyrelsen säger ja.
Svenska Turistföreningens Uppsalakrets, Klimataktion samt Lantbrukarnas riksförbund säger dock nej.
Efter prövning från länsstyrelsen fattas tillståndsbeslut av miljöprövningsdelegationen, en fristående enhet inom länsstyrelsen. Beslutet kan överklagas till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om