Besvikna chefer startade eget

Sju missnöjda chefer har hoppat av Uppsalaföretaget Starbreeze. En av dem satt i bolagets styrelse. Mitt i lågkonjunkturen har de startat datorspelsföretaget Machinegames med kontor i centrala Uppsala.

Jerk Gustafsson, Fredrik Ljungdahl, Jens Matthies och Jim Kjellin lämnade Starbreeze och startade Machinegames i Uppsala.

Jerk Gustafsson, Fredrik Ljungdahl, Jens Matthies och Jim Kjellin lämnade Starbreeze och startade Machinegames i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-12-14 09:58
Datorspelsföretaget Starbreeze med cirka 120 anställda har blivit ett av Uppsalas mest kända börsbolag. Med succéspel som The Darkness och The Chronicles of Riddick har bolaget gjort sig ett namn i spelvärlden och just nu utvecklar Starbreeze två stora projekt för världens största spelförlag, Electronic Arts. Ett bygger på filmkaraktären Jason Bourne, det andra är ett hemligt projekt med projektnamnet Red Lime.

Mitt i den hektiska förproduktionen av de två stora projekten valde sju höga chefer, varav två satt i ledningsgruppen på Starbreeze, att hoppa av företaget. Däribland Magnus Högdahl, som var chef för forskning och utveckling på Starbreeze och dessutom satt i bolagets styrelse.
De sju var missnöjda med hur företaget hade utvecklats och tidigare i höstas startade de ett nytt datorspelsföretag tillsammans: Machinegames.
- Vi var med och startade Starbreeze och företaget hade vuxit sig för stort för oss. De etablerade spelutvecklarna är i händerna på förlagen och vi vill jobba med våra egna idéer och bygga spelkoncept från grunden i stället för att ta beställningsuppdrag, säger Jerk Gustafsson, vd på Machinegames.

Han arbetade fram till i somras som spelutvecklingschef, game director, på Starbreeze för spelen Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena och Bourne.
På vindskontoret i gårdshuset på gamla hotell Gillet i Uppsala utvecklas nu Machinegames första egna projekt.
- Vi kan tyvärr inte berätta någonting om det ännu, eftersom vi just nu för samtal med förlag, säger Jens Matthies, creative director på Machinegames.

Machinegames drivs helt utan externa investerare.
- Vi har startat bolaget med våra egna pengar, och vi har snålat på det vi har kunnat.
Ramen till whiteboarden på väggen har de snickrat ihop själva, soffgruppen köptes på Blocket. De största investeringarna var förstås datorerna.

Datorspelsbranschen upplever just nu en rejäl svacka under lågkonjunkturen. Första halvåret 2009 minskade omsättningen i Sverige med över tio procent, till 940 miljoner kronor och det är på konsolsidan som nedgången varit störst. Försäljningen av pc-spel ökade med tre procent.

De stora spelförlagen har under finanskrisen tvingats stoppa flera projekt och många av de svenska tidigare framgångsrika spelföretagen har tvingats till nedskärningar och flera företag har gått i konkurs.

Att starta ett helt nytt spelföretag med inriktning på konsolspel mitt i krisen, är det verkligen rätt tänkt?
- Det kan ju verka märkligt, men vi har naturligtvis funderat noga över detta och vi tror på den plan vi har arbetat fram, säger Jerk Gustafsson.

Johan Kristiansson, vd på Starbreeze, berättar att chefsavhoppen kom som en total överraskning.
- Det var ju ett orosmoln när det hände, men sedan gick det ganska fort att hitta duktiga ersättare. Alla kunskapsföretag behöver en generationsväxling då och då. Jag tror att det här blev bra för alla. Det är modigt att starta ett nytt datorspelsföretag mitt i den här branschkrisen, säger Johan Kristiansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om