En vanlig vårdag i år gjordes drygt 400 000 resor i Uppsala kommun, en ökning med närmare 37 000 resor sedan 2005. Däremot har resornas längd blivit kortare och den totala ressträckan minskar. Det visar den stora undersökningen av Uppsalabornas resvanor som utförts på uppdrag av kommunen.
Fortfarande är bilen det dominerande färdmedlet med 42 procent av antalet resor när undersökningen genomfördes i våras. Det är en ökning med en procentenhet sedan den senaste stora resundersökningen 2005. Samtidigt har bussresandet minskat lika mycket och svarar nu för 12 procent av kommuninvånarnas resor. Cykeln behåller en andraplats som färdmedel med 26 procent av resorna.
Anders Westerlind (FP), ordförande i kommunens gatu- och trafiknämnd, konstaterar att skillnaderna är små jämfört med tidigare undersökningar.
– Det positiva är att det går åt rätt håll, det negativa är att det inte direkt är något mirakeltempo. Man kan se ungefär samma förhållande på riksnivå, säger Anders Westerlind.
Fortsatt utbyggnad av stomlinjer med täta avgångar, god framkomlighet och snabba resor är den viktigaste faktorn för att få fler att åka buss, enligt Anders Westerlind.
Miljöpartiets kommunalråd Maria Gardfjell efterlyser en kraftigare satsning för att gynna kollektivtrafik och cykel, exempelvis genom fler bussfält och cykelparkeringar i staden:
– Undersökningen visar att det går åt helt fel håll. Uppsala sitter fast i ett tänkande där man inte tillräckligt snabbt planerar för mer cykel och kollektivtrafik, säger hon.
Studien visar också hur invånarnas reslängd fördelas på olika färdmedel. I Uppsala stad har reslängden minskat för samtliga färdmedel utom gående sedan förra undersökningen. Trafikplanerare Sven Ekman vid gatu- och trafikkontoret bedömer att det är en effekt av konjunkturnedgången, som generellt gör att resornas samlade längd blir kortare.
På landsbygden reser invånarna, inte oväntat, betydligt längre sträcka med bil än i staden (se grafik här intill), eller nästan fyra gånger så långt. Men också i ytterstadsdelar som Sävja och Sunnersta används bilen betydligt mer än i staden. Tendensen är att bilresorna minskar i staden men ökar på landsbygden.
Andra resultat i undersökningen:
- Bussresandet ökar mest i Storvreta och minskar mest i Bälinge/Lövstalöt.
- Andelen resor med bil ökar i alla områden utom Storvreta.
- Män reser mer med bil än kvinnor (47 mot 36 procent av resorna).
- Andelen cykelresor är högst i Luthagen. Andelen bilresor ökar mest i Kvarngärdet, Fålhagen och City.
- Studerande har ändrat sina resvanor mest sedan 2005. De åker mindre bil och mer buss men använder alltjämt mest cykel av alla grupper.
- Tjänsteresor görs oftast med bil, men cykel har blivit vanligare sedan 2005.