Bilister reagerar på vägräcken

Inte bara oskyddade trafikanter oroas av de nya skyddsräcken som sätts upp längs flera mil landsväg i Uppsala län. Många bilister har reagerat och anser att räckena skapar en farlig trafikmiljö.

Richard Olsson och Kristian Roberts tycker de fått en farligare väg.

Richard Olsson och Kristian Roberts tycker de fått en farligare väg.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2008-09-21 11:56
- Sedan räcket kom upp finns egentligen ingen marginal kvar när en bil stannar på vägen för att svänga vänster. Tidigare hade bilarna bakom ändå en chans att komma förbi på insidan, säger Kristian Roberts, bilist som anser att Vägverkets åtgärd försämrat ­säkerheten.
Han kör så gott som dagligen på riksväg 72, Salavägen, där de nya räckena monterats på flera 90-sträckor. Avfarten mot ­Kristian Roberts bostadsort i Långmyra, väster om Vänge, består av en vänstersväng från riksvägen, belägen i en kurva och ett backkrön, strax intill en busshållplats. De räcken som monterats på båda sidor vägen gör avfarten ännu osäkrare än förr, anser han. Fordon bakifrån kommer inte längre förbi en svängande bil. Dessutom korsar många skolbarn vägen, när de klivit av bussen.
- Vi bävar för vad som händer när snön kommer. De nya räckena gör att plogvallarna lär hamna längre ut i vägbanan än förut, säger han.

Vägföreningen på orten har nu skrivit till Vägverket och begärt ett snabbt beslut om hastighetsbegränsning, och på sikt ombyggnad, längs vägsträckan. De är bara ett exempel på bilister i länet som reagerat på räckesutbyggnaden. På UNT:s webbsida har ämnet väckt intensiv debatt.
Vägverket har medgett att åtgärden skapat otrygghet på platser där det är särskilt trångt. Beskedet är att verket nu ska försöka åtgärda de mest osäkra sträckorna.
UNT rapporterade i förra veckan om hur cyklister och fotgängare på många platser i Uppsala län upplever de nya räckena som en säkerhetsrisk. Sedan i somras monteras räckena längs flera mil på utsatta landsvägar i närheten av Uppsala. Syftet är att minska personskador och dödsfall när personbilar kör av vägen och kolliderar med stenar, träd, vägtrummor och andra föremål intill vägkanten. På flera håll har Vägverket också tagit bort riskabla hinder.
Räckena monteras ofta strax utanför asfaltkanten och lämnar litet utrymme kvar för oskyddade trafikanter. Vid ett möte mellan tunga fordon på en sträcka med räcken på båda sidor återstår ofta inte mycket utrymme för cykel, moped eller fotgängare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om