Biljettköp på SJ tömde Visakort

Många resenärer kan ha förlorat pengar utan att de vet om det när SJ:s datasystem slutade fungera i början av veckan.

Uppsala2008-11-28 14:00
Pendlaren Monica Lind tömde sitt Visakort utan att få någon biljett. Först i dag får hon tillbaka pengarna.

Monica Lind skulle köpa nytt månadskort på stationen i Uppsala i måndags. När hon betalat med sitt kort och fått köpet godkänt sade SJ:s biljettförsäljare att köpet inte gått att genomföra. Hon provade igen med samma resultat
- Efter tre gånger var mitt konto tömt. Varje biljett kostar 2 720 kronor. Jag hade inte pengar till en vanlig enkel tågbiljett utan fick åka med ändå så att jag kom till jobbet i Stockholm, säger hon.

Biljettförsäljaren bad
henne kontakta sin bank. Samtidigt skulle SJ höra av sig om pengarna under veckan. Men inget hände. I går kväll kollade Monica Lind kontot och konstaterade att hon inte hade fått in några pengar. När jag ringde Swedbank sade de att varje person måste ta kontakt med banken för att få några pengar. SJ märker inte om någon betalat dubbelt.
- Jag kommer att få mina pengar från SJ i kväll. Men hur många till är det som betalt för mycket? Flera andra hade samma problem som jag i måndags. Många som köpte biljetter för mindre belopp kanske inte kollar, säger hon.

När Monica Lind tog kontakt med SJ:s kundtjänst fick hon vaga svar om hur många som kan ha drabbats. SJ vet inte mycket mer i dag, men undersöker saken.
Monica Lind har tvingats lägga ned en massa tid för att få tillbaka sina pengar och kommer att kräva SJ på ersättning. Ett månadskort gratis tycker hon är rimligt.
- För att kunna köpa en biljett hem från jobbet i måndags tvingades jag övertrassera mitt konto, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om