Bilköpet där allt gick snett

Kvinnan köpte i mars en begagnad Nissan Murano på en bilfirma i Uppsala. Det dröjde bara tre veckor innan bilen började krångla. Härom dagen anmälde hon firman till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Foto: Janerik Henriksson/ TT/Arkiv

Uppsala2015-06-16 20:34

Kvinnan fick bilen levererad 4 mars. Priset för den tio år gamla bilen som gått drygt 12 000 mil var 82 000 kronor.

Den 15 mars upptäckte köparen att bakluckan började bli svår att stänga, troligen beroende på dåliga gasfjädrar. Kvinnan och hennes man valde att inte klaga hos firman utan tänkte försöka åtgärda problemet själva. I mitten på maj uppmärksammade de dock firman på felet, men då var säljaren, enligt kvinnan, inte intresserad av att diskutera åtgärder. Felet kvarstår fortfarande.

Den 26 mars upptäckte hon att bilen läckte kylarvätska. Hon kontaktade firman som bokade en verkstadstid för att åtgärda felet på firmans bekostnad.

Den 9 maj var det dags igen. Styrningen till fyrhjulsdriften gick sönder.

– Knappen bara föll in i panelen, skriver kvinnan i sin anmälan till ARN.

Kvinnan och hennes man fick hjälp med att sätta tryckknappen på plats igen av en bekant som är bilmekaniker. Panelen såg dock helt skev ut. När kvinnan kontaktade firman någon vecka senare, i samband med att hon påpekade ytterligare defekter, fick hon inget gehör för sina klagomål.

Den 15 maj upptäcktes att framljuset var felriktat och att höger broms bak låste sig så att det nätt och jämnt gick att köra bilen.

Firman erbjöd sig att betala halva reparationskostnaden. Däremot kunde firman inte tillmötesgå kvinnans önskemål om att även se över bromsarna på framhjulen.

Det dröjde bara två veckor innan bromsarna fram började låta illa. Då är vi framme i början av juni. Kvinnan begär nu att säljaren ska skicka över varudeklarationen, som kvinnan och hennes man förnekar att de någonsin sett. Någon sådan dyker dock aldrig upp.

Tonen mellan köpare och säljare blir allt mer frostig. Kvinnan kräver att köpet ska hävas, något som firman inte kan tänka sig. Kvinnan uppger att en oberoende verkstad har sett över bilen och kommit fram till att det krävs reparationer för 15 000 kronor för att bilen ska fungera fullt ut.

Nu ligger bollen hos ARN, vars beslut dock endast är en rekommendation och inte tvingande.

Så fungerar ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet med en opartisk roll.

Vi prövar tvister mellan konsumenter och företag och fattar beslut om hur tvisten ska lösas.

Beslutet är en rekommendation och inte tvingande.

Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av konsumenter.

Vi har ingen rådgivning.

Källa: ARN:s hemsida

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om