Billigare tågresor kräver upprustning
Det krävs rejäl utbyggnad av spår och signaler innan en avreglering kan ge fler och billigare tåg i Mälardalen, exempelvis på sträckan Uppsala - Stockholm. Det säger branschfolk som UNT talat med.
Foto: Scanpix
UL är trafikhuvudman för Upptåget. Antalet resenärer har ökat kraftigt, tågen har inte räckt till och haft svårt att hålla tiderna. Samtidigt finns inte plats för fler tåg på spåren söder om Uppsala, enligt Banverket.
UL:s förre vd, Klas Wåhlberg, är i dag vd för tågtillverkaren Bombardier i Sverige och ordförande i branschföreningen för svensk järnvägsindustri. Även han betonar att kapaciteten på spåren måste öka:
- Det krävs investeringar i nytt signalsystem och järnvägar för höghastighetståg. På de mest attraktiva linjerna har vi redan nått kapacitetsgränsen.
Han är också tveksam till om en relativt kort pendelsträcka som Uppsala - Stockholm skulle locka några konkurrenter. Det ojämna antalet resande över dygnet kan innebära att det kostar mer än det smakar att driva trafiken:
- Man måste dimensionera för en kraftig peak i trafiken. Jag har svårt att tro att det är särskilt attraktiv för de kommersiella aktörerna, säger Klas Wåhlberg.
UNT: Hur många tänkbara konkurrenter till SJ finns det?
- Man kan tänka sig fem, sex aktörer i Sverige, dels statligt ägda bolag som den danska statsbanan, dels privata eller delvis statliga bolag. Men man ska inte överdriva betydelsen av den svenska marknaden, vi är intressanta främst för att vi snabbt tagit till oss förändringar. En avreglering skulle följas med stort intresse av övriga Europa, säger Klas Wåhlberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!