- Vi tror att vi skulle kunna få en bättre sortering av hushållsavfallet och då kan produktionen öka ännu mer, säger Lennart Nordin, chef på Uppsala Vattens biogasanläggning i Kungsängen söder om Uppsala.
Vill man vara snäll mot miljön är biogas i dag det bästa drivmedlet för bilar och bussar. Volkswagens gasdrivna Passat har två år i rad utsetts till miljöbästa bil av föreningen Gröna Bilister. Jämfört med bensin eller diesel minskar växthuseffekten med upp till 140 procent om man i stället tankar biogas. Men problemet har hittills varit tillgången på biogas. I Uppsala har det bara funnits ett ställe att tanka gas på, och då har man varit tvungen att skaffa ett särskilt tankkort hos Uppsala kommun. I höst öppnar Aga en gasmack på Kungsgatan i Uppsala där man säljer biogas från anläggningen i Kungsängen. Agas gasmack kommer också att vara öppen för alla trafikanter.
Till hösten kommer anläggningen i Kungsängen att ta emot allt komposterbart avfall från Uppsalaborna. Dessutom tar man emot biologiskt avfall från storkök och livsmedelproducenter i regionen. I rötkammare omvandlas det till biogas som renas till fordonsbränsle. Tillskottet av biogas efter utbyggnaden motsvarar ungefär 1 miljon liter bensin. Totalt räcker den nya biogasen till 1 060 bilar om man räknar på förbrukningen för en gasdriven Passat med en årlig körsträcka av 1 500 mil. Men det är inte bara nyblivna gasbilsägare som vill tanka biogas från den nya anläggningen. Gamla Uppsalabuss ska köra fler bussar på biogas. Dessutom vill UL att en stor andel av regionbussarna ska drivas av biogas. Och sett till hela behovet i Uppsala län är produktionen i Kungsängen bara en droppe i havet. Totalt kan anläggningen i Kungsängen, tillsammans med biogasproduktionen vid reningsverket i Uppsala, ersätta 1,1 procent av bensin- och dieselförbrukningen i Uppsala län. De mest optimistiska beräkningarna av den planerade utbyggnaden av biogasproduktion i länet innebär att knappt 4,8 procent av fossilbränsleanvändningen kan ersättas. Om man skulle utnyttja den fulla potentialen i länet skulle 22 procent av länets fossila bilbränslen kunna ersättas med biogas.
- Men vi hoppas också på teknikutvecklingen på fordonssidan. Med snålare fordon, mer ecodriving, och om vi kan källsortera våra resor så räcker gasen mycket längre, säger Beatrice Torgnysson Klemme, projektledare för Biogas Öst vid Energikontoret i Mälardalen.
Det står dock klart att även om biogas är ett bra miljöbränsle, så måste det till också andra lösningar för att nå klimatmålen. Innan produktionen av biogas har nått sin fulla potential måste man också vara beredd att dryga ut biogasen med naturgas, som är ett fossilt bränsle. Miljömässigt är naturgas dock mycket renare än bensin och diesel.
- Det är viktigt att förstå att biogasen växer i trappstegseffekter. När du bygger en ny produktionsanläggning får du mycket ny gas med en gång. Och för att det ska vara lönsamt att göra den investeringen måste efterfrågan ett tag vara större än tillgången. Naturgasen blir då en brygga över till biogas, säger Beatrice Torgnysson Klemme.
I framtiden skulle man också kunna använda skogsråvara för att producera biogas. I så fall skulle biogasen kunna ersätta allt fordonsbränsle. Men då kan det också bli en konkurrens om skogsråvaran.