- Vi tror att vi skulle kunna fÄ en bÀttre sortering av hushÄllsavfallet och dÄ kan produktionen öka Ànnu mer, sÀger Lennart Nordin, chef pÄ Uppsala Vattens biogasanlÀggning i KungsÀngen söder om Uppsala.
Vill man vara snÀll mot miljön Àr biogas i dag det bÀsta drivmedlet för bilar och bussar. Volkswagens gasdrivna Passat har tvÄ Är i rad utsetts till miljöbÀsta bil av föreningen Gröna Bilister. JÀmfört med bensin eller diesel minskar vÀxthuseffekten med upp till 140 procent om man i stÀllet tankar biogas. Men problemet har hittills varit tillgÄngen pÄ biogas. I Uppsala har det bara funnits ett stÀlle att tanka gas pÄ, och dÄ har man varit tvungen att skaffa ett sÀrskilt tankkort hos Uppsala kommun. I höst öppnar Aga en gasmack pÄ Kungsgatan i Uppsala dÀr man sÀljer biogas frÄn anlÀggningen i KungsÀngen. Agas gasmack kommer ocksÄ att vara öppen för alla trafikanter.
Till hösten kommer anlÀggningen i KungsÀngen att ta emot allt komposterbart avfall frÄn Uppsalaborna. Dessutom tar man emot biologiskt avfall frÄn storkök och livsmedelproducenter i regionen. I rötkammare omvandlas det till biogas som renas till fordonsbrÀnsle. Tillskottet av biogas efter utbyggnaden motsvarar ungefÀr 1 miljon liter bensin. Totalt rÀcker den nya biogasen till 1 060 bilar om man rÀknar pÄ förbrukningen för en gasdriven Passat med en Ärlig körstrÀcka av 1 500 mil. Men det Àr inte bara nyblivna gasbilsÀgare som vill tanka biogas frÄn den nya anlÀggningen. Gamla Uppsalabuss ska köra fler bussar pÄ biogas. Dessutom vill UL att en stor andel av regionbussarna ska drivas av biogas. Och sett till hela behovet i Uppsala lÀn Àr produktionen i KungsÀngen bara en droppe i havet. Totalt kan anlÀggningen i KungsÀngen, tillsammans med biogasproduktionen vid reningsverket i Uppsala, ersÀtta 1,1 procent av bensin- och dieselförbrukningen i Uppsala lÀn. De mest optimistiska berÀkningarna av den planerade utbyggnaden av biogasproduktion i lÀnet innebÀr att knappt 4,8 procent av fossilbrÀnsleanvÀndningen kan ersÀttas. Om man skulle utnyttja den fulla potentialen i lÀnet skulle 22 procent av lÀnets fossila bilbrÀnslen kunna ersÀttas med biogas.
- Men vi hoppas ocksĂ„ pĂ„ teknikutvecklingen pĂ„ fordonssidan. Med snĂ„lare fordon, mer ecodriving, och om vi kan kĂ€llsortera vĂ„ra resor sĂ„ rĂ€cker gasen mycket lĂ€ngre, sĂ€ger Beatrice Torgnysson Klemme, projektledare för Biogas Ăst vid Energikontoret i MĂ€lardalen.
Det stÄr dock klart att Àven om biogas Àr ett bra miljöbrÀnsle, sÄ mÄste det till ocksÄ andra lösningar för att nÄ klimatmÄlen. Innan produktionen av biogas har nÄtt sin fulla potential mÄste man ocksÄ vara beredd att dryga ut biogasen med naturgas, som Àr ett fossilt brÀnsle. MiljömÀssigt Àr naturgas dock mycket renare Àn bensin och diesel.
- Det Àr viktigt att förstÄ att biogasen vÀxer i trappstegseffekter. NÀr du bygger en ny produktionsanlÀggning fÄr du mycket ny gas med en gÄng. Och för att det ska vara lönsamt att göra den investeringen mÄste efterfrÄgan ett tag vara större Àn tillgÄngen. Naturgasen blir dÄ en brygga över till biogas, sÀger Beatrice Torgnysson Klemme.
I framtiden skulle man ocksÄ kunna anvÀnda skogsrÄvara för att producera biogas. I sÄ fall skulle biogasen kunna ersÀtta allt fordonsbrÀnsle. Men dÄ kan det ocksÄ bli en konkurrens om skogsrÄvaran.