Bittra anklagelser efter Apoteksbeslutet

Beslutet att lägga ned Apotekets kundcentrum med 196 anställda i Uppsala och koncentrera verksamheten till Kalmar har skapat stor bitterhet bland personalen. Vd:ns doktorshatt i Kalmar har orsakat konspiratoriska spekulationer.

Uppsala2008-09-16 05:00
Stämningen är tryckt på Apotekets kundcentrum i Uppsala.
- Många är förstås besvikna här och det florerar många rykten just nu, säger Gunlög Rönnmyr, förhandlingsombud på Farmaciförbundet i Uppsala.
Bland personalen glunkas att beslutet att koncentrera verksamheten till Kalmar berodde på Apotekets vd Stefan Carlssons nära koppling till Kalmar.
Uppsalasonen Stefan Carlsson har varit nära involverad i satsningen på farmaciutbildning på Högskolan i Kalmar. När farmaceutprogrammet startade där år 2000 var Apoteket en av de aktiva inom området. Apoteket var även med och byggde upp eHälsoinstitutet vid högskolan. 2002, året efter att kundcentrumet i Uppsala startat, öppnades ett nytt kundcentrum i Kalmar.

Och 2003 blev Stefan Carlsson hedersdoktor vid Högskolan i Kalmar. De efterföljande åren ökade Apoteket sina investeringar i Kalmar. I maj 2005 kunde lokaltidningen Östra Småland berätta att Apoteket satsar stenhårt på Kalmar och uppemot 500 jobb förväntas skapas. Rubriken var: "Den doktorshatten betalade sig bra".
År 2006 inrättades en ny professur i hälsoinformatik, sponsrad av Apoteket.
Det är kanske inte så konstigt att personalen vid kundcentrumet i Uppsala är misstänksamma och bland de anställda är bitterheten påtaglig. Många anser att resultatet av den interna utredningen varit förutbestämd.
- Beslutet fattades inte alls på affärsmässiga grunder, det tror vi inte på. Här i Uppsala har vi byggt upp många funktioner som inte finns i Kalmar, säger en anställd till UNT.
Men att vd:ns doktorshatt skulle haft någon inverkan på beslutet att koncentrera verksamheten till Kalmar förnekas av såväl arbetsgivarsidan som facket. Om uppgifterna vore korrekta skulle det i praktiken inneburit att den interna utredningen, som leds av varuchefen Tore Löwstedt, blivit överkörd av vd.

Och det är det få med insyn i processen som tror på.
- Det skulle aldrig Tore Löwstedt acceptera. Min bedömning är att beslutet att lägga ned kundcentrumet i Uppsala har affärsmässiga grunder. Kalmar har bättre lokaler och det finns en väl utbyggd callcenterverksamhet där, säger Gunlög Rönnmyr på Farmaciförbundet i Uppsala.
- Däremot är vi kritiska till att man väljer att påbörja nedskärningen innan propositionen om monopolets upphörande är framlagd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om