När UNT startade en läsarchatt kort efter beskedet om att SJ från och med i mitten av december i år stänger ned pendlartrafiken mellan Uppsala och Stockholm strömmade reaktionerna in. "Uselt besked! För oss som bor i Märsta och arbetar i Uppsala finns idag inga alternativ", skrev en läsare. "Tur att jag slutar pendla på fredag då efter 10 år", skrev en annan.
Samtidigt var många läsare undrande över vad som nu händer. Många av frågorna är svåra att besvara i dagsläget, men utifrån de personer som intervjuades under tisdagen gör vi ett försök.
Kommer antalet avgångar att minska eller kommer Mälartåg eller någon annan att ta över?
Inom Mälardalstrafik som driver Mälartåg pågår nu arbete med att utöka trafiken på sträckan.
– Vi garanterar att vi ser över alla tillgängliga alternativ och gör vad vi kan för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, lever och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala, samtidigt som vi har att tillse att Mälartågs resenärer på övriga linjer fortsatt har ett tillförlitligt utbud av trafik, sade Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik, i ett uttalande på Mälardalstrafiks hemsida.
Trafikverket uppgav också att man nu jobbar för högtryck för att lösa frågan.
– Vi har jobbat med det här sedan vi fick beskedet, och det finns flera intressenter som kan tänka sig att köra tågen istället för SJ, sade Christer Holmgren, enhetschef på Trafikverket med ansvar för de årliga tågplanerna.
Borde inte pendlarkortet (Movingo) bli billigare när man inte kan välja SJ-avgångar längre, var en återkommande fråga och åsikt i chatten.
Svaret på den frågan hänger ihop med den förra frågan. Eftersom det lär finnas andra aktörer som vill ta över trafiken från SJ lär Movingokortet knappast bli billigare.
Hur kan Region Uppsala motivera att de har konkurrerat ut SJ?
Jenny Lundström (MP), som är ordförande i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, den nämnd som ansvarar för kollektivtrafiken i länet, fick på tisdagen bemöta kritik från SJ att man haft svårt att konkurrera med de skattesubventionerade Mälartågen och svarade så här:
– Mälardalstrafik skapades för att säkra den storregionala kollektivtrafiken utifrån de behov som finns. Det här visar också att den behövs för att vi ska kunna bo i Uppsala och ändå jobba i Stockholm eller tvärtom.
Hur påverkas fyrspårsplanerna?
De flesta verkar eniga om att beslutet inte påverkar fyrspårsavtalet. Men vice ordförande i Knivstas kommunstyrelse Mimmi Westerlund (KD) meddelar att Knivsta kommer att begära förlängd svarstid till Trafikverket för att ”kunna ta till sig de här nya förutsättningarna.”
Hur påverkas Märsta?
För Märstas invånare innebär SJ:s beslut att det blir omöjligt att pendla med tåg till Uppsala. Olov Holst (M) kommunalråd i Sigtuna anser att hans kommun är särskilt drabbad av SJ:s nedläggningsbeslut eftersom Sigtuna i motsats mot Uppsala, Knivsta, Upplands Väsby med flera andra kommuner, saknar SL-tåg till Uppsala.
Hur kan Uppsalapendeln gå back ekonomiskt när det är så många som reser?
Enligt SJ, har konkurrensen från Mälardalstrafik som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen och som driver Mälartåg blivit för tuff. Enligt SJ:s affärschef Jan Kyrk förlorar bolaget över 50 miljoner kronor om året på att upprätthålla trafiken.