Blodbrist kräver kampanj

Akademiska sjukhuset har vid flera tillfällen det senaste året haft akut blodbrist. Nu startar man en kampanj för att locka fler blodgivare.

Foto:

Uppsala2016-02-23 15:27

För att minska risken för inställda operationer provas en blodgivarkampanj för att få fler att ge blod.

– Vi vill få Uppsalaborna att tänka till lite grann. Endast tre procent av Sveriges vuxna ger blod och vi behöver kontinuerligt prova nya metoder för att värva fler. Att ge blod är viktigt och det krävs väldigt lite tid för att göra det, säger Margaretha Östlund, ansvarig marknadsföring och blodgivarrekrytering.

Tisdagen den 23 februari kommer illustrerade blodpåsar att hänga på utvalda stadsbussar och i Friskis och svettis lokaler. Busslinjerna är utvalda tillsammans med Gamla Uppsala buss för att nå så många som möjligt. I kampanjen ingår även större dekaler med budskapet som sitter uppe i bussarna något längre tid än de illustrerade blodpåsarna som tas bort efter 48 timmar. Två liknande kampanjer har genomförts tidigare med positivt resultat, menar Margaretha Östlund.

– Vi ser helt klart en skillnad och att fler kommer in för att ge blod.

Förra året utfördes 20 192 blodgivningar på Akademiska sjukhuset, Blodtappen i Enköping och i blodbussen. Blodcentralen i Uppsala behöver 500 blodgivningar i veckan för att klara sjukhusets blodförsörjning. Varje blodgivning delas sedan upp i tre olika påsar – en blodgivning kan därför rädda livet på tre personer.

– På grund av hög ålder beräknas många blodgivare sluta ge blod de närmaste åren. Det bidrar också till att vi behöver fler nya blodgivare i länet, säger Margaretha Östlund.

Information om öppettider samt svar på vanliga frågor om blodgivning går att hitta på geblod.nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om