Borgerliga öppnar för spårtrafik i centrum

Stadsplaneringen i centrala Uppsala ska ge plats för framtida spårtrafik och kommunen ska ställa högre mål än EU för minskning av växthusgaser. Det är två av punkterna i de borgerligas förslag till kommunal klimatstrategi.

Uppsala2007-04-23 21:10
Modern spårtrafik i centrum är ett förslag som i Uppsala mest förknippats med miljöpartiet. Men när kommunalrådet Leif Sanner (fp) på måndagen presenterade de borgerligas nya klimatprogram betecknade han framtida spårtrafik till Uppsala centrum som en ?intressant? möjlighet. I långsiktig planering ska det finnas utrymme för spårtrafik mellan befolkningstäta områden och centrum, enligt förslaget.

Målet för minskningen av växthusgaser i Uppsala kommun sätts till 30 procent per person jämfört med 1990, enligt programförslaget. Inte utan stolthet påpekade de borgerliga att det är en skarpare målsättning än de 20 procent som nyligen antogs av EU-länderna. Svårare hade de att i siffror ge besked om hur många ton minskningen motsvarar. Det blir en av de frågor som man hoppas få svar på via samverkan med Uppsalas båda universitet. En av punkterna i programmet är mer samarbete med lokala forskare och företag.

De borgerliga är beredda att bygga ut produktionen av gas till stadsbussarna. De vill införa ett krav på att alla bilar som körs av kommunen och upphandlade företag är miljöklassade senast 2010. När en kommunal tjänsteman eller politiker måste resa med flyg i tjänsten ska motsvarande mängd utsläppsrätter köpas.

Exempel på andra punkter i programmet:

* Ett kommunalt sekretariat inrättas som motor för klimatarbetet.
* Antalet resenärer i kollektivtrafiken ska öka med 2 procent per år.
* Fortsatt utbyggnad av cykelvägar och cykelparkeringar.
* Uppsatsstipendium till studenter vid Uppsalas båda universitet som behandlar miljöfrågor.
* Samordnad distribution av varor.
* Avstängningar av gator och omotiverade trafikregleringar tas bort.
* Utbildning i energisnål körning för kommunpersonal.

Oppositionspartierna är försiktigt positiva, men efterlyser högre målsättning för kollektivresandet, normer för enskilda avlopp och bättre beredskap för alternativa bränslen. Förtätningen av stadskärnan anses gå tvärs emot en satsning på spårtrafik. Socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet hävdar också att åtskilliga förslag är kopior av äldre förslag från s, v eller mp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om