Bra chef viktigare än lönen

Att ha en bra chef är viktigare för de anställda än bra lön eller intressanta arbetsuppgifter. Det visar en stor undersökning som Manpower och Kairos Future har gjort bland 20 000 arbetstagare.

Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX

Uppsala2010-09-17 16:50

Resultaten presenterades under ett seminarium i Uppsala på fredagen.
– Chefen är viktigare än allt annat, för personalen, för företagets möjligheter att rekrytera bra personal och för effektiviteten, säger Sofia Rasmussen på Kairos Future.

De senaste tio åren har chefens betydelse för de anställdas trivsel och effektivitet också blivit viktigare. Hälften av de jobbsökande kollar också upp chefen innan de går på jobbintervju.
– I USA har det börjat bli vanligare att föräldrar tar referenser på chefer när deras barn ska ut på arbetsmarknaden. Det förekommer till och med föräldradagar vid större rekryteringar så att föräldrarna ska få möjlighet att träffa barnens blivande chef. Det är curlinggenerationen som nu ska ut på arbetsmarknaden, säger Sofia Rasmussen.

Resultaten från undersökningen som bygger på Manpowers arbetslivspanel, Sveriges största, är i stora delar överraskande.
Bland annat framgår att stress inte i skapas av att de anställda har för mycket att göra. Den största stressfaktorn är i stället otydligt ledarskap med motsägelsefulla krav, följt av dålig stämning på arbetsplatsen, brist på struktur och regler samt ostimulerande arbetsuppgifter. Först på femte plats återfinns arbetsmängden som en stressfaktor.

Undersökningen visar också att de två viktigaste faktorerna för att få en bra, kreativ och effektiv organisation är att personalen har gemensamma intressen och hög utbildning.

När det gäller konflikter på arbetsplatsen visar det sig att de bäst blir lösta om parterna pratar med varandra eller om chefen griper in. I mellan 70 och 80 procent av fallen blir då konflikterna lösta. Ignorerade konflikter leder i 62 procent av fallen till försvårade problem med intrigerande, grupperingar och försämrad arbetsmiljö och effektivitet.

Tio obehagliga sanningar om dina anställda

Har du som chef koll på vad dina anställda gör och tycker? Manpowers undersökning bland 20 000 anställda visar att det finns många obehagliga sanningar som chefer bör känna till.

1. Det är du som får folk att sluta. 8 av 10 som överväger att byta jobb uppger en dålig chef som huvudskäl.

2. De anställda är sämre än du tror. 45 procent ljuger i sina CV, bland annat om språkkunskaper men även om examina, erfaranheter och egenskaper.

3. De vet vad du gjorde förra sommaren. Varannan jobbsökande kollar upp om chefen på det nya jobbet verkar bra. Särskilt vanligt är detta bland lärare, som också är de som är mest missnöjda med sina chefer.

4. En del tror att du väljer medarbetare efter utseende. 4 av 10 tror att skönhetsoperationer kommer att bli vanligare för att avancera i karriären. Bara fyra procent av de svarande anser att det är en positiv utveckling.

5. Om kvinnor får bestämma ska du vara kvinnor. Kvinnor föredrar kvinnliga chefer men för män spelar det ingen roll. Äldre kvinnor har dock hellre manliga chefer, helst ska de också vara äldre.

6. Du underskattar dina medarbetare. Hälften av alla anställda utsätts gärna för fler kontroller och feedback.

7. De gillar känslokalla typer. En stor majoritet av de svarande vill inte ha impulsiva chefer som styrs av känslor. En chef som är lyhörd och rak är bäst.

8. De är inte så noga med resultaten. De anställda tror att chefer inte är resultatorienterade i första hand. Andra värden är viktigare, tror de anställda.

9. Enkelriktade. De anställda trivs bättre och jobbar effektivare om de delar intressen med sina kolleger.

10. Om du har svårt att rekrytera nya har du tagit för dålig hand om de gamla. 9 av 10 som trivs med sin chef rekommenderar företaget för andra.
Källa: Manpower

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om