Efter det omfattande signalfel som orsakades av en brand har tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm varit kraftigt begränsad. I nuläget trafikeras sträckan av tre tåg i timmen i vardera riktning – och så ser det ut att fortsätta vara åtminstone över helgen, uppger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
– Det kommer inte att ske så stora förändringar i trafikupplägget fram till på måndag morgon, utan vi fortsätter med det upplägg som är just nu. Vi kör en omväg förbi den här platsen som gör att det blir 15 till 20 minuter längre resväg, säger han.
Häromdagen meddelade Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, att han omedelbart vill ha ett möte med Trafikverket för att få svar på vad som görs för att göra tågsystemet på sträckan Uppsala-Stockholm mer robust och mindre sårbart i väntan på utbyggnad till fyra spår.
Bengt Olsson säger sig inte ha något emot ett sådant möte, men poängterar också att det redan finns en pågående dialog.
– Vi har löpande kontakt om många frågor inför framtiden, men absolut kan vi ha fler diskussioner med dem.
Hur robust skulle du säga att tågsystemet är i dag?
– Nu har vi ju haft en del utmaningar senaste månaderna med punktligheten. Men det är många olika frågor det handlar om, allt från växlar, bränder, väderpåverkan och personalproblem. Problemet för oss är att det här sakerna kräver helt olika lösningar.
Men vad gör ni just nu åt sårbarheten?
– Vi hade nyligen en avstämning med branschen och aktörerna just på den här sträckan Uppsala-Stockholm, där frågan var vad vi kan göra ytterligare och annorlunda, just eftersom det skett många saker i närtid som påverkat oss.
Okej, vad kom ni fram till då?
– Det kom inga lösningar på det mötet. Arbetet som sätter igång nu är en djupare analys: vilket underhåll behövs, kan det behövas annan trafikledning, hur ser det ut med bemanning, och så vidare.
När det gäller branden söder om Knivsta i veckan så har det nu visat sig att det inte var ett helt ställverk som förstörts, utan en signalkur. Det gör att skadorna är mindre än dem under 2014. Men även en nedbrunnen signalkur är en komplex historia, förklarar Bengt Olsson.
Vore det möjligt att ha en reservplan, som man kan ha reservaggregat för ström exempelvis på sjukhus?
– Jag tror inte att vi kan ha ett trafiksystem där det finns dubbelt av allt. Den reservplan vi har är det som sker nu där vi kör några tåg timmen.
Men vad kan ni säga till trötta resenärer som vill ha ett säkrare tågsystem nu, när det gäller punktlighet?
– Att vi jobbar på det och att jag förstår frustrationen. Man ska kunna lita på att tågen går och vårt mål är att ha 95 procents punktlighet. Vi når inte dit men vi jobbar stenhårt på det. Men järnvägsnätet är ett komplext system och problemen blir inte lösa bara med ett nytt spår.
Men vilka förbättringar kommer att ske?
– Det är för tidigt att säga. Hade det funnits något enkelt hade vi gjort det. Det som kommer att ske de kommande åren är ett nytt signalsystem, som sjösätts längre upp i landet 2023, och sedan ett nytt trafikledningssystem. Men hur det kommer påverka just på sträckan från Uppsala och söderut får vi återkomma till.