Branschen rustar för priskrig
Priskrig på hemelektronik stundar i Uppsala. Netonnet har beslutat att öppna en lagerbutik i södra Boländerna i höst. Media Markt som öppnar sitt nya varuhus i vår får alltså snart ytterligare konkurrens. Flera hemelektronikbutiker i Uppsala kan tvingas till stora prissänkningar.
Rekordmånad för TV-handlare. Allradio i Uppsala. Butikschef Sony Fjellström visar en platt tv för kunden Ann-Mari Lundin.
Foto: Rolf Hamilton
Invigningen beräknas ske i höst, sannolikt i november. Det blir Netonnets tolfte lagerbutik i Sverige. Etableringen beräknas skapa cirka 30 nya arbetstillfällen i Uppsala.
Konceptet är att försäljningen sker direkt från lagerhyllan och att kunderna själva får göra jobbet med att hämta och bära varorna. I stället för att ha säljpersonal är lokalen utrustad med datorer där kunderna ska söka information. På så sätt pressar man kostnaderna och priserna.
- Vi har haft ögonen på Uppsala länge men vi har haft svårigheter att hitta en bra placering, och med det menar jag en placering som ligger avsides och är billig, säger Anders Halvarsson, vd på Netonnet.
Konkurrensen på hemelektronikmarknaden i Uppsala hårdnar nu snabbt. I oktober invigde Elgiganten sin nya Megastore i Boländerna. Senare i vår öppnar Media Markt med nära 5 000 kvadratmeter säljyta och 1 500 kvadratmeter lager i Boländerna.
- Media Markt kommer att ha det största sortimentet i Uppsala med över 50 000 märkesprodukter. Det är ingen av våra konkurrenter som kommer i närheten av det. Vi vill bli det naturliga hemelektronikvalet för upplänningarna, säger Mikael Carlsson, varuhuschef på Media Markt i Uppsala.
Elgiganten "garanterar lägsta priset" på de produkter de säljer. Media Markt lovar att vara "prisledande" på orten. Netonnets kundlöfte är "lägre pris än konkurrenterna". De inkompatibla löftena öppnar för ett priskrig på hemelektronik i Uppsala.
- Priserna på hemelektronik i Uppsala och i Uppland kommer att sjunka till nivåer man aldrig har sett förut. Det kommer att gynna kunderna. Boländerna blir ett hemelektronikcentrum med flera stora kedjor i närheten av varandra, säger Mikael Carlsson på Media Markt.
Netonnets nya lagerbutik i Uppsala kommer att sätta hård press på bland annat Media Markt, som inte har någon trogen kundkrets i Uppsala att luta sig mot.
- Det blir utmaningen, att värna varumärket och nå ut med budskapet till konsumenterna, säger Mikael Carlsson.
@3a Text ui:Netonnets vd Anders Halvarsson tror å sin sida att konkurrenterna kommer att få svårt att tävla i prisnivå med deras lagershop.
- Vi är inte bara en lågpriskedja, vi är en lågkostnadskedja. Media Markt har mellan 90 och 100 anställda i sina butiker, vi kommer att ha 30. Vi har halva lokalkostnaden jämfört med dem. Det gör att vi kan ha samma priser i lagershopen som på nätet, säger Anders Halvarsson.
Bland de etablerade hemelektronikkedjorna ser man med viss oro på nykomlingarna, samtidigt tror många att intresset för hemelektronik kommer att öka i Uppsala, vilket kan gynna alla.
Siba i Stenhagen får priserna satta centralt och kommer därför troligen inte att dras in i ett priskrig i Uppsala.
- Vi har erfarenhet av lokal konkurrens med dessa butiker runt om i landet. Vi kommer att fortsätta att hålla konkurrenskraftiga priser, och vårt mål är att behandla varje kund så bra att han eller hon vill komma tillbaka, säger Sara Widman, informationschef på Siba.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!