Ett resultat av brevväxlingen blir ett möte mellan Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand och företrädare från Uppsala län. Den 5 mars träffas parterna. Generaldirektören hoppas då få utveckla sin syn på hur kvaliteten i tågtrafiken ska förbättras. Tillförordnade landshövding Leif Byman se fram emot mötet:
- Hon har pekat på ett antal åtgärder i rätt riktning och vi följer gärna upp Banverkets svar med ett möte. Problematiken är mycket allvarlig för en så pendlingsintensiv region som Uppsala. Fungerar inte resandet kan det bli en allvarlig broms för utvecklingen och dessutom leda till en allvarlig förtroendeskada, säger Leif Byman.
Är du nöjd med svaren från Banverket och SJ?- Det är svårt att bedöma om åtgärderna som de beskriver förhindrar att den här situationen uppkommer på nytt. Många pekar exempelvis på att bristen på spårkapacitet är en viktig bakomliggande orsak till problemen.
I svaren ägnar både Banverket och SJ:s vd Jan Forsberg en hel del utrymme åt att peka ut orsakerna till tågtrafikens hopklappning i Mellansverige - "inte för att bortförklara", försäkrar Jan Forsberg, utan för att ringa in de problem som måste få en lösning. Stark och långvarig kyla i hela landet, hög luftfuktighet i söder, bristande underhåll av det befintliga järnvägsnätet och redan från början maximalt utnyttjade spårsystem i storstadsregionerna - det är några huvudförklaringar till eländet, enligt svarsbreven.
Trots uppvärmda spårväxlar, med tillräcklig effekt för att värma en hel villa, har kraftig isbildning inte kunnat hindras, med följd att växlarna fastnat eller blivit svårmanövrerade. Tågen samlar på sig upp till 30 ton is en vanlig arbetsdag, som tar en halv dag att smälta på verkstad. Såväl SJ som Banverket upprepar till stora delar de förklaringar och åtgärder som presenterades vid riksdagens utfrågning om tågproblemen i förra veckan.
Några av SJ:s och Banverkets löften i svaren till Uppsala län: