Bro kan rädda busstrafik

Planerna för en ny bro över Fyrisån vid Flottsund i södra Uppsala börjar ta form. Mötande trafik och cyklister ska få plats på den nya bredare körbanan.

Foto: Jonas Larsson

Uppsala2014-09-13 07:01

I dag har Flottsundsbron bara en körbana på cirka fem meters bredd, som gör att trafik i bara en riktning åt gången kan passera. Den nya bron, som enligt planerna börjar byggas nästa år, blir totalt cirka 13 meter bred med en körbana i vardera riktning och gång- och cykelvägar på ömse sidor.

Bron vid Flottsund trafikeras av omkring 5 000 fordon varje dag samt åtskilliga cyklister och fotgängare. En knäckfråga är var trafiken ska ta vägen under de minst sju månader som den befintliga bron rivs och brobygget över ån pågår. Planer finns på en provisorisk förbindelse över ån intill byggplatsen där bilar, bussar och cyklister ska kunna passera. Alternativet är en provisorisk bro för enbart cyklister och fotgängare. I annat fall får förbindelsen stängas helt, vilket skulle bli ett hårt slag för pendlare och bussresenärer i området.

– Vi ser att det finns många fördelar med en tillfällig bro under byggtiden. Trafiken kan komma fram och arbetsmomentet när man bygger över själva årummet blir enklare, säger Tom Karlsson, gatu- och parkchef vid Uppsala kommun.

En provisorisk bro lär emellertid inte bli öppningsbar, vilket gör att större fartyg, exempelvis turbåtarna till och från Uppsala, inte kan passera under byggtiden.

Den nya Flottsundsbron föreslås bli öppningsbar med så kallad enkelklaff som öppnas uppåt, i stället för dagens svängbro. Enligt planerna blir bron högre än nuvarande förbindelse. Den segelfria höjden ökar från 2,5 meter till cirka 3,8 meter, vilket innebär att anslutande vägar måste höjas. Det betyder i sin tur att nya landfästen med stödmurar och slänter ska anläggas.

På östra sidan av bron planeras en ny gång- och cykelväg vid åkanten samtidigt som en befintlig parkeringsplats byggs om. På båda sidor om ån planeras trappor mellan bron och åkanterna. Idéer finns också om en ny solbrygga och en kajakbrygga på brons östra sida.

En ny bro väntas leda till ökad trafik som bedöms ge något ökade luftföroreningar, men den negativa effekten mildras av förbättrad framkomlighet, enligt en utredning. Bättre trafikflöde och mindre köer står på pluskontot.

Under bron planeras en turbin för att utvinna elektricitet, i ett forskningssamarbete mellan Uppsala kommun och Uppsala universitet. Tekniken är anpassad för långsamt strömmande vatten och ska inte hota fisklivet eller vattenkvaliten. Broplanerna kommer i höst att gå ut på samråd då grannar, myndigheter och andra får lämna synpunkter på förslaget.

Har haft flera driftstopp

En bro över Fyrisån i Flottsund är känd från 1600-talet. Nuvarande bro byggdes 1924 och har renoverats flera gånger. På 1930-talet elektrifierades öppnandet av bron och sedan 1984 fjärrstyrs den från Kungsängsbron. Bron har haft flera driftstopp och anses ha nått sin tekniska livslängd. Uppsala kommun gör nu en detaljplan för den västra sidan av bron, där kvartersmark görs om till gatumark för att bredda brons körbana. På den västra sidan, som ingår i Knivsta kommun, krävs ingen ny detaljplan.

Källa: Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om