Volkswagen har lyckats. Och nu har nya Beetle blivit en öppen affär.
År 1994 är bara några dagar gammalt när Volkswagen inför ett förbluffat pressuppbåd avtäcker Concept One på bilsalongen i Detroit. En bil som bär tydliga spår av den gamla folkvagnen Typ 1. Originalet skapades av Ferdinand Porsche, på order av Adolf Hitler. Den moderna kopian i Detroit beordrades av VW-koncernens då nytillträdde chef Ferdinand Piëch, barnbarn till Ferdinand Porsche.
I USA kallades VW Typ 1 i folkmun för ”beetle”, skalbagge på svenska, och när konceptbilen 1998 sattes i produktion döptes den officiellt till just VW Beetle. I Sverige kallas den oftast bagge eller bubbla.
Trots att den återuppståndna VW Beetle inte blev den succé som många hade förutspått tillverkades den i tolv år. 2002 kom den också som cabriolet. När produktionen upphörde 2010 trodde nog många att sagan om den lilla VW-baggen var slut. Men redan året därpå lanserades en helt ny VW Beetle. Man utlovade också en ny cabriolet, och nu är den här.
Precis som tidigare döljer det sig en VW Golf under baggens skal. Dock inte nya Golf, utan den äldre generationen. Nya Beetle byggs i Puebla i Mexiko och är lägre, längre och bredare än föregångaren. Faktiskt är den mer lik originalet Typ 1 (fast cabrioletversionen anno 1949 hette Typ 15).
Charmen med nya Beetle Cabriolet är nu inte enbart de klassiska formerna utan också den klassiska tygsuffletten med den traditionella ”paketeringen” ovanpå bakluckan. Den är fullt synbar och stjäl inget bagageutrymme. Och det krävs bara en knapptryckning för att suffletten ska fällas ned eller upp på 9,5 sekunder. Du behöver heller inte stanna bilen – bara du inte kör fortare än 50 kilometer i timmen.
Men överdraget till suffletten tar däremot mycket plats när det inte används – och plats är det ont om i den här bilen. Bara 225 liter i bagageutrymmet. Det är också ont om plats för baksätespassagerarnas ben.
Köregenskaperna håller inte riktigt samma klass som nya Golf, som är byggd på VW-koncernens modernare MQB-arkitektur, men å andra sidan ska man ju inte köra en cabriolet som man kör en sportbil.
I provbilen sitter den hyllade TSI-motorn på 1,4-liter, här med 160 hästkrafter, i kombination med sjustegad DSG-växellåda. Det finns en mindre TSI-motor på 105 hästar som är fullt tillräcklig, men den kan bara fås med manuell växellåda. Men en 200-hästars GT-maskin? Nä, nästan lika fel i den nygamla baggen som en knattrande diesel.
FAKTA:
VW Beetle Cabriolet 1,4 TSI
Motor: Fyrcylindrig 1,4-liters bensinmotor med turbo
Växlar: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG)
Tjänstevikt: 1 468 kg
Maxlast: 382 kg
Max släpvagnsvikt: 0
Längd/bredd/höjd: 428/181/147 cm
EKONOMI: 4 av 5
Pris från: 256 400 kr
Skatt: 980 kr/år
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti.
SÄKERHET: 4 av 5
3-punktsbälte alla platser: Ja.
Krockkuddar: 4 (plus rundslagningsskydd).
Aktiva nackskydd: I framsätet.
Antisladd: Ja.
MILJÖ: 2 av 5
Bränsleförbrukning: 0,64 l/mil
CO2-utsläpp: 148 g/km
KOMFORT 3 av 5
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 225 l
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elektromekanisk
PRESTANDA: 3 av 5
Toppfart: 205 km/t
Effekt: 160 hk vid 5 800 varv/min
Vridmoment: 240 Nm vid
1 500 varv/min
Acceleration: 0-100 km/t på 8,6 sekunder