Bussarna är inte handikappvänliga

Gamla Uppsala Buss lever inte upp till ryktet om handikappvänliga bussar. Det tycker Carina Bergenstråle som har rullator och ofta får problem med att kliva av bussen.

Carina Bergenstråle .Problem med att åka buss med rollator

Carina Bergenstråle .Problem med att åka buss med rollator

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2010-03-11 20:02
Carina Bergenstråle berättar att hon flera gånger varit nära att skada sig då chauffören inte sänkt bussen till samma nivå som hållplatsen. På vissa hållplatser är avsatsen hög. Vid ett tillfälle fastnade bakhjulen på rullatorn under bussen så att rullatorn gick sönder.
- Tanken är ju att det ska gå smidigt och att jag ska kunna kliva av som alla andra. Annars skulle jag inte åka med bussen.
Hon åker regelbundet med linje 13, som kommunen utlovar ska vara särskilt handikappvänlig.
- Jag brukar ropa till chauffören att sänka bussen, men de säger att det inte går. Det känns kränkande när det inte fungerar som det ska.

Jan Burström, trafikchef på Gamla Uppsala Buss, säger att chaufförerna fått utbildning i att sänka bussen men att vissa hållplatser inte är anpassade. Han påpekar att det är Uppsala kommun, inte Gamla Uppsala Buss, som utlovar att linje 13 ska vara handikappanpassad.
- Hållplatserna kan vi inte göra något åt. Det är kommunen som ansvarar för dem. Men chauffören ska hjälpa till. Det är tråkigt om hon inte fått den hjälpen.
När UNT träffar Carina Bergenstråle på tisdagen kliver hon på vid Klockarängens busshållplats i Luthagen. När hon närmar sig hållplatsen på Kungsgatan har en medpassagerare tryckt på den särskilda knappen som markerar att någon med rörelsehinder ska av, men av någon anledning har lampan inte tänts framme hos chauffören. Därför sänker han inte heller bussen och Carina får ännu en gång försiktigt backa ner på en istäckt trottoar.
- Jag tittade väl inte ordentligt, men man måste ha pejl framåt också, säger chauffören Torbjörn Björk till UNT efteråt.
Han berättar att det är svårt att sänka bussen när trottoarerna är istäckta.
- Det är bara att titta här och där, säger han och pekar längs Kungsgatans trottoar.

Carina Bergenstråle vill att bussbolaget ska skärpa sig:
- Jag tycker att de ska ge den service som de säger att man ska få. Det står ju i informationen att linje 13 är handikappanpassad.
Handikappföreningarnas samarbetsorgan, HSO, är kritiska:
- Har man teknik så ska man naturligtvis använda sig av den. Man måste kunna förlita sig på kollektivtrafiken. Annars blir det färdtjänst i stället.
Per Odelmalm, samordnare för kollektivtrafiken i Uppsala kommun, säger att rutinerna kommer att ses över.
- Så här får det inte gå till.
De flesta stadsbussarna i Uppsala är så kallade låggolvsbussar med lågt insteg och möjliga att sänkas ned till samma nivå som hållplatsens höjd. Uppsalabuss skriver i sin tidtabell att samtliga bussar på linjerna 9, 10, 13, 20, 110 och 115 är försedda med ramper som kan fällas ut av föraren vid behov. Dessa har dock trasslat i vinterkylan. Chauffören har ytterligare en möjlighet: att fälla ut en manuell ramp som finns installerad fram i bussen. Fler bussar kommer att ha ramper i framtiden, enligt bussbolaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om